Wednesday, July 13, 2011

Stim ke Gigit Kuku ??


sejak akhir² ni Fahim suka benar geget kuku
bila ditanya sape ajar 
die ckp kawan

sebelum² aku slalu prasan yg kuku die pecah²
bila tanya kenape jd cam ni 
mesti ckp die gesel² kan kuku die kat lantai mozek 
aku bajet kuku pecah sbb tu ...

rupenye tabiat mengeget kuku 

aku ade ade tanya Paed klinik wong tu
nape ek budak geget kuku ??
die ckp slalu sbb emosi 
risau plak aku .... tp klu bkn all d time la die menggeget 
Doc tu ckp kadang budak beremosi sbb takut ..risau ... je yg akan mengeget kuku

beremosi sbb nk dpt adek ke ...
ke taska 
ke skrg dah kurang dpt dera mama 
sbb mama slalu mintak mengampunan ...sbb perut mama besar tak larat kena dera ...hehehe

ke mmg tabiat die 
sbb blajar mende baru dr kawan²
pastu stim, sedap, ralit plak dok mengeget kuku tu 

nk kena bendung ni ... tak elok la dok menggeget kuku 
kotor nanti mudah kena jangkitan ngan cirit birit

pe ek nk buat ??
ketuk tgn sambil nasihat ke 
ke bebel kat fahim tu 



Note : seminggu 2-3 kali aku kena potong kuku Fahim .... huhu

12 comments:

Fida Ghazi said...

aku sampai ke tua ni pon gigit kuku lagi eima oi.. mmg tak sedar... tau2 kuku dah tajam2 kontot2..

Pn. Zana said...

anak sy pun. yang ibu jari tuh.

syawalsimpsons said...

alamak..ko kn la nasihat la anak ko..jgn jadi macam adik ipar aku..dah nak kawen pun tetap geget kuku,....mmmm...sampai kn ketok ngan kayu dek mak dier pon geget lagi...takot sampai ke besar...payah lak

Isteri Encek Bard said...

cantiknya mata.. boolat

Nini D.. said...

adei....rosak gigi nnti Fahim ooii

hyazz said...

la... kena bendung tu manje..bahaya gak tu...nanti rosak abis kuku2 nye nanti lagi pon kotor gak tu... dah main2 gigit kuku lak..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

mak dia xmow masak tu..tu dia bengang..hahah..

p/s: bagus betul tekaan akak tu!! ai likkee

Masni Syafie said...

jimat nak beli ketik kuku... =)

Bionic women said...

Selain rosak kuku n takut kerap kena cirit birit, kena bendung gak kan takut h=jadi habit sampai besorrr..
kena tegur setiap kali dia buat kot..
ntah ler, susah jugak ek..budak2 sekarang ni kuat emo, kang marah kang makin kerap lak dia gigit kuku tu..huhu..kena baca buku psycologi anak ni..baru dapat cara terbaik

r'Da said...

aah la wak, xelok.. nnt slow2 nsht die.. kecik2 lg ni boleyh di bendung lg.. :)

mamalieyna said...

ish baik ditegah dr skrg, selain tak baik tuk kesihatan..tak encem plak nnti kalau dh jd tabiat..hee~ susah nak bendung nntinya..tp camna cara nak tegah tu ek...herm..

ummiaqeef said...

ish payah gak tu.. ko ckp la ade tahi ke kat kuku tu or menda yg menggelikan dia.. aku slalu psiko aaqeef camtu tp xde lak dia mengeget kuku..