Tuesday, August 9, 2011

Salah Faham Mengenai Syaitan Diikat


kesinambungan dr entry Cik Geli pasal syaitan kena ikat ngan kes hantu di opis beliau

dulu pun ingat yg syaitan sebenarnye mmg diikat bila tiba bulan puasa ...

Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi-

Tp ust Dato' Hassan Din terangkan syaitan sebenarnya tidak diikat. apa yg Rasullullah bersabda itu adalah simbolik ..apabila kite melakukan ibadat kepada Allah hati kite dlm keadaan bersih ...pikiran dalam keadaan tenang kita tidak mudah tergoda godaan syaitan .. 
Puasa mampu menjadi perisai kpd kita untuk membendung diri kita dr melakukan maksiat.

sbb kite dah set dlm mind "aku posa takan la aku nk ngumpat"  
"aku posa la ... takan nk romen², batal posa..nk kena ganti kang"

lebih kurang cam tu la maknanye

selama-lama ini kite dah tersalah anggap dan salah faham dr hadith tersebut.

Wallahua'lam 
klu aku salah aku minta maaf tp ini yg aku faham dr penerangan Ust. Dato' Hassan Din b. Al hafiz yg dtg wat ceramah "Ramadhan yang ku nantikan" pada 5/8/2011 jam 9.00 -11.00am di KPM



Note : hantu ade tau bulan² posa ... hehehe

10 comments:

~aSHa~ said...

yg sy paham plak....setan di ikat..tapi ada yg terlepas.....


---------------------------------
niat di hati nak beli cite 'awek ku pontianak di astro 1st...' tapi bila pk penat...tak jadi nak beli, sbb tak tau bila nak tgk....

jadi bulan puasa ni tak tgk lagi cite hantu...ehehehhehee

MrS. F!zA said...

biasanya bulan puasa hati rsa lega sbb fikirkan syaitan yg diikat.. hahaha salah paham lah gini..

syawalsimpsons said...

alamak ...ko g ceramah tu...aku x sempat g..klo x jumpe ko..kikiki...tp yg penting ramadhan kn buat yg baik je...br iman kiter bartambah

maszmadi said...

syaitan diikat ker x ikat ker..... yang penting hati n fikiran kita yang kontrol perbuatan n percakapan kita kan...
tepuk dada, tanya selera... eh tapi kena tunggu buka tau, kalu x, batal pose.. hehe

♥cikmOt♥ said...

hantu ada dimana2 sahaja...antu kak limah pun ada tuuu

hyazz said...

ha a...hantu ponteng pose...ramai tu...kihkihkih...

*Miss Geli^ said...

wei g dah, donload je citer tu..takyah beli..


woi ape ni eima..aku dah berani dah nak turun memalam pegi masak kat bawah, tetiba ko ckp ada antu..benci lah!

aku dah takut balik nak masak sesorang sahur ni

eima said...

@*Miss Geli^

HAHAHA......
rileks la...dlm umah sendrik takan la ade hantu....

ch@ said...

antu, syaitan sentiasa ada je. goda2an nafsu tu dtg drpd dia la. kita je yg kena tahan iman.

Si BuDaK KaChAk said...

owh...aku pun tergolong dikalangan org yang tersalah tafsir...thnx 4 diz information....


p/s : berblogwalking.... =)