Monday, February 13, 2012

Kerana Wabak Rotavirus cancel Plan Bercuti

kerana Rotavirus kitorg cancel plan ke Cameron Highlands 
pada 25 -26 Februari 2012 ni
tp kitorg maybe balik langkawi je kot

tp yang pasti tak kan berhenti berehat & mkn² kat negeri perak
ini hanya langkah berjaga² sbb negeri perak tempat mabak ni tgh menular

risau plak aku  bila ade wabak berjangkit ni 
tambahan klu wabak cirit birit ni 
cukup la pengalaman aku waktu fahim kena food poisoning dulu 

hari ni MOH akan umumkan keputusan makmal punca wabak ni tersebar 

RotaVirus-ialah virus yang menjangkiti sistem perkumuhan dan menyebabkan diarrhea. selalunya ia akan menunjukkan simpton selepas 2 hari dijangkiti.Simpton²:
  • cirit birit
  • sakit perut
  • demam
  • muntah
Kesan :
  • kematian
  • dehydrated
Rawatan:
  • sama seperti cirit birit biasa dan tidak mempunyai ubat ia akan sembuh secara sendiri diantara 3-9 hari. cuma perlu lebih pengambilan air. selalunya yang dijangkiti akan dimasukkan ke wad untuk "masuk air" kerana takut dehydrated.
  • Rotavirus selalunya akan merebak pada sekitar bulan November hingga May.

Nak Tau lebih Pasal Rotavirus BACA NI


18 comments:

♥mama eza♥ said...

aku pon ade dengar gak pasal virus kat perak neh..takut arr nk masuk perak...

Nini D.. said...

as long kita ambil langkah pencegahan,insyaAllah....

♥cikmOt♥ said...

sib baik bukan orang perak...

nuyui a.k.a miss YUI said...

huhu,perak tu..bhya suggh..

cheqna said...

mitok jauh =)

adarnadzmie said...

takutnya virus mcm tu...moga dijauhi...moga kita berhati2...

Nad @ MamaZakwan said...

kat perak sgt berleluasa
kenduri kawen adek aritu tawakkal jek, huhu!
zakwan dh lepas..
naseb baik kejap je die sakit
nayli selsema sket2 je
tp kami takleh baik kg lagi la pasni kot, uwaaa..!!
kene tggu reda dulu, huhu!

MRS. K said...

bape ari ko cuti blik langkawi wei

LiErOSe~QiEmi said...

masa dgr berita kat tv tu dah risau dah.. tak balik rumah mertua la cenggini huhuhhuhu...

rasp said...

lama tu dia bermaharajalela...
dari November sampai May ek....

wahida said...

aku pun cuak dgr berita ni...harap2 virus ni tak lama dan harap anak2 kita dijauhkan drp segala penyakit berbahaya seperti ini...amin....

eima said...

@♥mama eza♥

ko kena lebih hati² ... cuci tangan slalu tu penting

eima said...

@Nini D..

betul tu isteri doc....

pencuci tgn segera wajib ade ...

eima said...

@♥cikmOt♥

kak nk berjalan ke utara bermasalah ckit la

eima said...

@MRS. K

aku balik sana 25,26,27 ni

dok langkasuka kot tak pun gran con

eima said...

@wahida

insyaallah amin

Qhaifa Nur said...

hold dulu cuti...takutnya dengan virus terbaru nih...

.:Mama Dhia:. said...

dhia kene gak dulu mase umor 11 bulan..sangat kesian tau..adik dhia nanti, nak siap2 amek suntikan untuk rotavirus ni..