Wednesday, March 28, 2012

Kerana Solid Food & Kerana Mu Mak

bila memikir hal semalam membuat aku sedikit sedih 
sedih saje je la marah sikit pun tidak, kecik hati lagi la tak 

skrg ni adalah mood mencari resepi solid food terbaik utk my lil princess 
aku dok usha page Solid Food intoduced by CikMot kat FB
terjah blog Ch@ tgk ape die bg Adli mkn 
godek² FB Breastfeeding Mommy Zetty84
google resepi

tapi bila aku cuba bertanya pada kakak opis aku ape diorg bg anak diorg mkn 
aku nk kan resepi yg aku belum pandai 
klu takat bubur ikan bilis, ayam, daging, ikan, carrot, bayam, brokoli tu semua aku dah reti buat 
sbb itu je Abg Fahim mkn dulu tak de campur nestum pun
jenama heinz lagi la ...biskut milna pun Fahim tak suka mkn ::mayb manis::

bila sampai turn alisha aku nk buat lebih terbaik 
bg die khasiat yg terbaik seperti aku cekalkan diri BF + FM 
::fahim bf dlm pantang je::

bila mintak kan pendapat bg pendapat cam tah pepe je 
bg mkn biskut meri campur air la
nestum la 

mmg aku tak leh nk terima la .... dah memang perangai aku buat tatau je mls nk beta²::menjawab::
bila aku ckp aku google ade resepi pumpkin & MIL aku ckp alisha boleh mkn 
diorg mula mempertikaikan yg pumpkin tu angin 
ok angin pun angin la tp MIL aku ckp tak 

so aku jawab "mak org kate boleh mkn, so sy ikut ckp mak saya la"
tp bila ada sorg kakak opis ni cuba buat aku sedih ngan berkata seolah² aku ni ikut sgt ckp MIL aku sbb aku ni dah tak dak mak .... serius time ni hati hanya tuhan je yang tahu 
bertapa sedihnya aku, hampir mengalirkan air mata ...aku tahan²
klu tak byk bersabar time tu mmg dah sedu sedan 

aku sayangi MIL aku sama taraf, sama kasih seperti aku penah menyayangi mak aku dulu
bagi aku dia adalah pengganti ibu aku 


Note : Korang² & especially yang ade baby sebaya alisha, Ch@ ngan CM sila kongsi ilmu solid food ngan aku ek ...

13 comments:

ch@ said...

alahai sedih pula aku baca entry kau ni, aku ada mama eima tapi mama aku dia tak ambil kisah sgt apa yg aku buat dgn anak2 sebab mama aku tau aku jenis ambil berat dan ambil tahu pasal anak2.

aku rasa, smua bergantung pada baby alisha sendiri, kalau kau nak cuba labu, ok juga tapi kau jgn campur dgn lain2, tgk alisha alah ke, merengek ke, bagi utk tempoh 3-5 hari. kalau ok, okla. kalau tak, kau stopkan.

lagipun, pengasuh aku pun kata, labu ni lembut, so sesuai dgn baby yg baru nak belajar mengunyah tu. kalau tak mahu, cubalah puri nasi dulu. kisar habis halus, buat bubur letak byk air, campur dgn susu. permulaan. sbb tempoh 6 bulan ni, susu tetap makanan utama.

jgn sedih2 k. aku baru buat puri epal mlm tadi. adli alhamdulillah dia ok je. tapi aku kena waspada juga dgn popo dia. ampun, terpanjang pula komen aku ni. hihiii. biasalah kita nk buat baik, ada je yg akan menokok jd tak baik. cayok.

deelira@deeliraz said...

sll ada je mulut2 longkang manje..
ko kan kuat.. wat x reti jer ok.. :)

♥cikmOt♥ said...

betul kata cha...skang ni akak dah stat bagi iris makan...

so far penerimaan dia bagus...akak buat bubur dulu...buh brokoli dan ayam jek...pastu buh minyak zaitun...

puree labu lum buat lagi...puree epal sudah...tapi epal tu masam kut...iris cam rasa masam2...puree akak frozenkan jek...

lepas ni nak try bubur ikan salmon...wahh kelas ikan mahal gitu...hahaha....

semuanya dicampur dengan susu ibu masa nak menyuap tu...so takde air masak la...

eima said...

@ch@

TQ tau ... hehe nanti aku ikut tips ko

eima said...

@deelira@deeliraz

buat tak reti je la ni ... tp bila dikutuknye aku sama cam ade sorg kakak opis ni sbb kami sekampung tu tak ptt .... tak pe la diorg je bagus kan...

eima said...

@♥cikmOt♥

alisha dah pun mkn dah sikit² ...tp bubur je ... br 2 kali tak campur pepe lagi tp budak tu cam refuses la dok buat cam nk muntah ...fahim dulu tak pulak ..iksh ;la kak

*azni* said...

anak saya lbh kurang sebaya dgn anak awak..permulaan ni saya bagi puree je dulu..sy buat puree epal,pear,carrot..puree tu sy frozenkan je..dua tiga hr lps saya buat bubur ns+puree epal+ikan bilis..so far ok la rs dia..anak pun makan habis..

takyah lyn sgt kata2 org tu kak..takmo sedih2 ye..

♥mama eza♥ said...

cam tasha aku buat bubur letak ikan bilis ngan ikan jek..kalo letak ayam die xnak...kalo time auni dulu seme aku letak...brokoli la, labu la...selera die makan...

amiey lee said...

sabaq eima...takpa ko buat je apa yang ko rasa ok..asal anak ko leh makan...
aku nak bg idea pun..aku rasa sama je aku masak mcm ko...

LiErOSe~QiEmi said...

aku tak bg lg... tgk la hjg mgu ni ke aku bg... tgh cari2 resepi gak ni.. nk bg budak selera sikit makan kan...

sabar la manje.. mulut2 puaka camtu, ko abaikan je.. buat cam dia tak wujud

rasp said...

sabar ya eima....kkdg nie manusia ckp tak suka guna akal...ckp sesuka mulut dorang jer....

apa2 food yg u bagi nanti, yg penting u alert lah tengok kot2 ada yg dia alergi, k...

Nad @ MamaZakwan said...

sabar byk2 eima
kengkadang tu baik la bertanya kt kwn2 blog dr kawan2 sekeliling..
sbb nya ramai jek kawan2 blog yg tak lokek ilmu dan pengalaman
setakat nestum ngan biskut meri jek, huhu! lantak la kat depa tu
pk2 pun lagi sakit hati..
huhu!

eima said...

Aku syg korg semua.... ::big hug::