Monday, April 23, 2012

Kes Alisha Berbintik Merah : 5 Doktor 5 Diagnosis

rentetan dari Kes Alisha Berbintik Merah seluruh badan minggu lepas
aku bw alisha jumpa 5 Doktor 




mmg tgk dlm gambar bintik merah tak nampak sgt klu luar sian tgk die 



PUSRAWI

aku bawa alisha ke pusrawi jalan ipoh pada 14/4/2012 jam lebih kurang 10.30 pagi
sbb pagi tu aku bukak bj alisha tgk seluruh bdn, tapak tgn & kaki ade merah² halus
selepas terangkan pasal solid food & tukar susu.  Doktor paksa amik darah sbb suspect denggi sedangkan aku dah ckp yg anak aku tak de demam langsung
then doktor diagnosis sebagai jangkitan kuman dan bgtau aku dlm masa 2-3 hari hilang la merah² tu, 
bila aku tanya nape naik merah² mmg die tak leh jwb cuma ckp kat aku jangkitan kuman ni klu tak attack dlm bdn die attack kat luar that y naik merah²...alahai jawapan
doktor bg antibiotik amocycilin & cream calamine 
aku tak bg pun alisha antibiotik tu 

sian alisha .... nangis jerit² kena perah darah ....


KLINIK KESIHATAN PUTRAJAYA P.9

disebabkan aku rasa tak brape puas hati ngan Pusrawi aku bawa Alisha ke Klinik Kesihatan Putrajaya untuk dapatkan pandangan ke2 pada 16/4/2012 lebih kurang jam 2.30 pm dan dpt masuk bilik 8 jam 3.30 pm.  Doktor Indian yg amik kes Alisha selepas aku terangkan simpton² alisha dan terangkan pasal solid food, tukar susu, dan tunjuk result darah  tp doktor tu ttp consider as a HFMD wlupun aku dah terangkan kat bintik² merah tu seluruh bdn bkn hanya di kaki, tangan & mulut je 
Doktor bg Orregel utk ulcer, Hcort steroid ni & Calamine Lotion 
doktor jugak arahkan kuarantin selama 7-10 hari


KLINIK PANEL

aku masih lagi rasa yang anak aku bkn HFMD sbb aku dah ade pengalaman HFMD. Fahim waktur umur 14 bulan dah penah kena dulu .... infected waktu aku jalan² melaka ...aku suspect mandi kat pool....

disebabkan itu pada 17/4/2012 aku bawa Alisha ke satu klinik di kajang nama klinik terpaksa dirahsiakan sbb aku ade kepentingan disitu 
Doktor kat ctu suspek Alisha demam campak pulak dan cakap kat aku yg dlm masa 5 hari mesti hilang merah² ni 
ubat tak bg sbb demam campak adalah viral so antibodi yg sembuhkan


KLINIK PAKAR KANAK² AZ ZAHRAH

hari ke 5 19/4/2012 aku tgk Alisha tak perubahan pun, rasa tak puas hati dah timbul aku bw alisha ke Klinik Pakar Kanak² Az Zahrah jumpa Dr. Nazim doktor yg rawat Fahim waktu warded ari tu
mungkin disebabkan aku ade mintak refer letter dr Pusrawi utk dptkan rawatan pakar. Dr. Nazim jugak sahkan Alisha kena jangkitan kuman tp bkn HFMD, bukan Campak cuma jangkitan virus yang akan hilang dengan sendiri selepas 7 hari. aku ckp ngan doktor hari ni dah hari ke5 so maknanye ade 2 hari lagi la merah² dia akan hilang & doktor ckp insyaallah. Doktor cuma bagi ubat tahan gatal & ubat kulat susu last entry ni nanti aku cite cam ne alisha kena kulat susu dlm mulut die 


KLINIK PAKAR KANAK² J YONG, Balakong

selepas 2 hari aku mmg dah  set dlm mind aku klu sabtu petang masih tak dak perubahan aku jumpa Doktor Pakar lain plak ..pada 21/4/2012 aku nk bawa Alisha utk jumpa pakar kanak² Wong tp Klinik tutup awal plak ari tu ... so terpaksa la aku mencari klinik pakar kanak² lain yang Doktor dia harus la berbangsa Cina ... sbb kepercayaan aku pd Doktor Wong tu buat aku set mind gitu .....

Doktor Yong diagnosis Alisha Allergic, so doktor bg ubat mandi, krim sapu & ubat tahan gatal. doktor ckp dlm masa 7 hari mesti dah hilang .....ok aku akan tgu 7 hari 
tp selepas guna ubat Paed Yong ni bdn alisha nampak la kurang ckit tp tgk la mcm mana klu masih tak ok mungkin ke Pakar Kulit la kot.....

aku sentiasa berharap yang alisha akan semakin pulih ..... aku sanggup berusaha untuk mencari rawatan terbaik untuk anak² aku ... selagi aku mampu aku akan berusaha mencari selepas aku bermohon pada yang Esa Ya Allah Ya Tuhan ku utk kesihatan anak² aku

mudahan² ubat dari klinik terakhir ni akan serasi ngan alisha 






Note : Kulat susu yang Alisha infected adalah disebabkan oleh Cream Hcort (Hydrocortisone) sejenis steriod.  selepas jumpa Paed kat azzahrah sahkan alisha kena candida oral infection aku googles² pasal kulat susu jumpa pasal cream Hcort ni .... alisha kan baby lagi for sure la die isap² tgn die wlupun dah pakai kan sarung tgn 







12 comments:

lala yusof said...

cuba sapukan minyak kelapa dara, maybe ambl masa...tp xsalah utk cuba+kalu nk mkn ubat hosp pn xde masalah. boleh selang-selikan dgn myk klapa dara

nuyui a.k.a miss YUI said...

alahai..cian alisha..

syawalsimpsons said...

tawakal la..insyallah alisha ok..ala cian dier..macam2 pendapat doc kasi...

MRS. K said...

ape pon harap alisha cepat sihat. ko pon dah usaha.. so kite tawakal pada Allah..

♥cikmOt♥ said...

hurmm...harap alisha cepatlah sembuh...anak2 tak sehat sangat merisaukan

Sidratul Muntaha said...

hmm..
kulat susu tu la kami bela ank2 dgn hydrocort tu..
ank2 plak ade ekzema..
mmg hycort,aquosh cream nad ade la 2 3 jenis ubat tuk ekzema tu mmg pakai la time depa kena merah2 bintik2 satu bdn
so far
dah ade 2 anak
sorang separa bf and sorang lagi fully bf
boleh nmpk la
ape symtphom sakit yg pelik2
klu bintik2 merah ade bubble tu comfirm la campak or chicken pox
yg lain2 tu boleh dimaafkan lagi..
senmoga alisha cepat sembuh...
sian kat mak ko bela.
nnti ckp tima kaish kat mak bila dah beso ye nak..

bunga_rose said...

tu diaa...senarai klinik... qimie masa kecik dulu camtu gak, bezanya muka dia bengkak, 1 badan mmg ada bintik2 la.. punca dia demam berterusan, pastu doc kat htar bg ubt tamiflu h1n1.. dia alah pd ubat tu then muka membengkak..

masuk spital, bg antibiotik bagai, lepas 2 hari dah ok..

hope alisha cepat sembuh, kecian dia gatal2 kan.. ko pun kecian gak, mesti penat.. take care of yourself too tau

Papa Mifz said...

jumpo 5 doktor...demi anak kan...harap cepat sembuh...amin...

Nad @ MamaZakwan said...
This comment has been removed by the author.
Nad @ MamaZakwan said...

berat mata memandang
berat lagi bahu yg memikul
sabar byk2 ek eima..
demi anak2 sume mak pak nak yg terbaek buat diorg..
tawakkal la moga ada perubahan pada alisha...

Cute Mum said...

susah gakkan bila anak sakit camnie..
dania dulu alhamdulillah takder masalah alergic makanan ke apa..
"klinik panel" tue mcm kenal jer.. tempat yang ada buaian tue eh?

Cik FaRiZaM said...

baby sangat sensitive kan....