Monday, May 14, 2012

Fahim Hilang Selera & Org Mempertikaikan Kebolahan Kita Sebagai Ibu Bapa

aku sebenarnya risau, ssh hati ngan fahim
bdn makin melidi dah 2 hari selera mkn ngan minum die berkurangan
susu die tak nak, asek la ckp tak sedap dan tak sedap
makan lagi payah ... bila mkn je die asek buat gaya nk muntah sama jugak ngan susu gitu jg gayanya

sejak dar hari sabtu die tak mau minum susu 
hanya sebotol je pd hari tu 
pd hari ahad semalam 2 botol dengan paksaan 
mcm² dah aku buat nk bg die minum susu 
pertama ofcoz la pujuk
ke2 ugutan cth: die tak minum mama tak mau tolong main games, tak minum mama tak mau tlg cari mainan, tak minum mama tak mau carikan puting
ke3 berjanji akan penuhi keinginan die cth: bg pi rumah ateh die, hotel & jalan² main games 
ke4 aku merajuk 

fahim ni kecik lagi ... mmg niat aku tak nk stop susu selagi die tak mencapai umur 9-10 paling kurang
even die nk menyusu guna botol pun aku tak kisah 

hari ni aku nk belikan die susu lain plak .... mayb coklat ....

2 hari kat PD bw die enjoy jumpa sepupu² & maksedara + atuk nenek pun die cam tak enjoy sgt la
suruh main pool die tak nak suruh main laut lagi la tak nak ... nak dok dlm kondo je 
main pun gitu² je tak aktif sgt 
tp bila malam tgh tido die muntah ² dah 2 hari gitu 
memula ingat die salah mkn ...tp tak plak die cirit...

aku jg penah terpikir kesan dr tak menyusu dlm botol kat taska ke die tak moau minum susu tp rasa cam tak munasabah plak sbb mkn pun die tak mau ....

bila tanya die sakit tekak ke ... takut tonsil die infected balik tp kejap ckp tak kejap ye 
tah mana satu ...hari ni jumpa doktor wong balik la ... risau betui aku klu anak² tak mo mkn ni 
lain la klu aku tak bg Fahim ni supplement multivitamin with lysine mmg akan dijangka kurang selera mkn
ke die ade cacing ek ...last amik ubat cacing last year tetiba bila dok taip entry ni aku teringat yg anak aku tak amik lagi ubat cacing dah 6 bulan rasanye ...last amik bulan 12/2011

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

dah la kite cam risau anak tak mau mkn 
tetiba plak ade plak yg bercakap kite ni tak menjaga anak yg sulung dengan baik asek lebih kan yg kecik je 
asek pikir nk bg adek je mkn tak berusaha utk si abg 

aku tak penah bezakan anak² aku pun 
sama rata je, adek minum susu abg harus jg 
klu waktu weekend mmg aku akan bgn awal ckit sblm anak² bgn utk sediakan sarapan diorg klu abah kena kerja, klu abah takkena kerja bgn semata utk masakan mknan adek je sbb for sure dah mmg bfast kat luar ....

wlupun fahim dah besar dah pandai baca doa mkn 
dan slalu ingatkan mama pasal doa ni ... mama baca bismillah terus ngap je 
kadang tu sampai tersimpul malu mama depan waiters yg gelak² kan mama sbb bila mkn sampai terus laju je tiup nk suapkan fahim 

wlupun fahim dah pandai mkn sendiri aku tak penah harap utk die mkn sendiri aku lebih rela suapka die dr aku menyapu kendiannye ... wlupun nampak aku tak benarkan die berdikari 
sebenarnya aku tak puas melayan die lagi ..cukup la kat taska die dah belajar semua tu ..kat rumah biar mama manjakan die seperti dulu .... aku mcm tak sedar yang Fahim semakin membesar...sbb kadang tu dlm ingatan aku yg die masih lagi baby ....

mama syg kamu & mama tak akan abaikan kamu nak

wlupun aku sakit hati dgr org ckp² pasal aku tak amik berat pasal fahim 
pentingkan alisha je aku buat tatau je la 
cadangkan aku amik bibik byr RM600 je dr byr kat taska mahai²
semua kerja kerja rumah selesai balik tak yah penat²
tp terjamin ke keselamatan anak² aku dr diorg berada di TASKA ?
terjamin ke makan minum diorg dr diorg di TASKA?
bkn aku tak mampu menggaji bibik tp aku takmau org lain berada dlm keluarga aku, aku tak selesa
lgpun byk sgt kes pasal org seberang ni .... 

pastu ckp aku bg kat fahim ni susu murah, susu tu panas la, tak byk khasiat la 
cerita plak pasal medical² anak²
kate aku tak amik berat, cite pasal ade adek bradek die kena kanser pe tah kecik lagi budak tu dlm umur 2-3 tahun ...sblm detect tu asek demam je ....

serius aku ckp ...anak² aku nk jarang benar dr rawatan dr MO ...slalu mmg paed je ...
even enPanjang berpanel ... kami lebih rela bw diorg ke pakar sbb nk kan yg terbaik 
tp org tatau ape yg kite buat .... takan la perlu kite riuh sekampung klu buat sesuatu 
aku cuma amik tindakan berdiam diri .. itu yg terbaik ....



Note: bg aku anak² adalh no.1 dlm hidup aku ...perkara lain adalah no.2

gie panjang aku taip ... luahan semata ni

9 comments:

syawalsimpsons said...

sapo la yang cakap kan tu..beza2 kan anak..mmm...pada aku semua sama kot...agaknyer angin fahim yang tak berapa kot nak makan..pastu ok la kot...syawal pon selaloo tak mo makan...nasi..tolak siap kena la tutup nasi tu ngan telor..baju bukak mulut tu..mmm...

cheqna said...

ibu mana yang tak sayang anak oii..
err kecuali bagi kes2 yang buang bayi ye

Aziah said...

kita tau apa yang terbaik untuk anak kita... i follow.....

Cute Mum said...

dania pon kurang makan..
dah buat macam-macam sama jugak..
nasib die suka makan buah & susu..
taklah risau sangat..

biasalah mulut orang..
biarkan jer..
janji kita jaga anak kita dgn baik..

bunga_rose said...

nyampah aku mulot camtu.. lantak sana la komen diorang tu, janji ko tau ape yg terbaik untuk anak ko dan ko bagi terbaik tuk anak ko.. mana ada mak yg tak syg anak, tak kira la no 1 ke 2 ke 10 sekali pun.. haihhhhh sabo jela manja...

mamalieyna said...

faham..faham... kdg org yg melihat terlebih pandai buat tafsiran sendiri.. sendiri alami tau la..haih!

abaikan jer..

janji kita tau macamana uruskan hal anak2 kita..

herm..maybe cacing kot..atau mmg begitu, anak ni ada musim n ketikanya, mereka tak selera..nnti ok baliklah tu..hopefully.. Amin..

hope selera kembali normal ye si abang fahim..

Qhaifa Nur said...

budak dah makin besar dan lasak memang kurang makan....

asalkan fahim sihat, syukur alhamdulilah...

ieda said...

alahh fedulik lah ape org nak cakap dik .. anak kita , kita tahu mana baik mana buruk dan mana yg harus dititikberatkan .. bukan x sayang anak kan ..
dgr dan x ambil pusing je dik , mana baik kita ambil , mana x betul tuu buat2 dgr aje ;)

eima said...

@Aziah@Cute Mum@bunga_rose@mamalieyna@mamalieyna@Qhaifa Nur
@ieda

TQ ek sbb bg aku support .....