Tuesday, May 29, 2012

Stimnya Genyeh²

selsema fahim mmg tak penah hilang 
dan Paed sahkan yang fahim sinusitis
sinusitis yang disebabkan alahan 
asthma yang disebabkan alahan
eczema jugak alahan

alahan fahim more kepada environment 
cuaca, alam persekitaran & habuk 

disebabkan selsema mungkin fahim tak selesa pd bahagian hidung 
dia akan selalu menggosok/menggenyeh hdung sampai berdarah 

semalam fahim buat lagi 
tanpa aku prasan 
klu aku prasan mmg tak sempat la nk berdarah
kebetulan time die menggenyeh tu aku tgh tidokan si adek 



tetiba dtg je... panggil "amma ...amma" org panggey mama die panggey amma ceit podahhh
die tak prasan lagi yg dah berdarah²

iksh budak ni .... dah slalu pesan pun die buat lagi 
sedap sgt kot dok genyeh hidung tu .... 
org besar cam kite pun ade yg suka korek hidung gaya stim ..... aku cukup geli tgk org simpan kuku panjang kat jari kelingking ..eeuuuww




**Fakta : salur darah di dalam hidung mungkin akan kembali pecah jika pernah trauma; iaitu pernah luka & pecah.  Peratusan sembuh juga tidak 100% & sempurna. Ia akan kembali berdarah jika ada sentuhan kuat @ suhu badan terlampau panas.
sumber : Paed kpd Fahim

Note : hari yg lemau

18 comments:

♥cikmOt♥ said...

ammma..............ampeh ko ni...buat aku gelak jek...hehehe...

syawalsimpsons said...

amma...apa ini...adoihai....fahim boleh pulok senyum2..kakakak....mmmm...bahaya tu sampai berdarah...mmm..mmg bahaya,...

p/s : iut APC ka tahun ni..ko tak kasi tau..aku tak mo masuk koir la nyanyi tok ko..kakkakakkakka..klo ko kasi tau..aku nyanyi sambil cari ko N pandang ko..baru betoi nyanyi tok ko..kakkakakk

Nad @ MamaZakwanNayli said...

ksiannye fahim!
smpi darah2 camtu!
mmg takde ubat ke eima?
kene standby saputgn selalu la camni, huhu!

bunga_rose said...

amma??? dei fahim, mama bukan dari penang, anak mamak, mama dari langkawi daaa haahahah

cian fahim, tak sangka genyeh hidung pun boleh darah

.:Mama Dhia:. said...

sampai berdarah fahim tenyeh hidung..ngeri plak tengok.. sian fahim..

MRS. K said...

sian fahim. igt tadi pekebenda la merah2 tu

amiey lee said...

aduii smpai darah..sakit tak fahim...amma ammaa ayoyo ayoyo heee

lawka plak akau baca bab amma amma

Shinnaz Ahmad Rasid said...

Ingatkan makan ice cream! Sian dia...);

monamie said...

darah ka tu amma?? :P
hehee.. relax ja dia eh! ish..

mama leen said...

cian dia amma.. hehe

maszmadi said...

alorr ingat fahim jatuh, rupenye hidung berdarah... huhu kena pesan selalu kat fahim ni...

@e_da said...

eima.. kalau aku tgk anak mcm ni terkujat dah.. siannya fahim... sampai berdarah2.. moga kamu cepat sembuh ya syg

eima said...

@bunga_rose

mama mmg anak penang .... sama cam K 07 .... tp dok sana kejap je ... sampai umur 6 tahun je

eima said...

@♥cikmOt♥

dah puas ajar ... "MAMA" ttp panggey amma .... lantak la...
slalu gak fahim buat lawak amma appa

eima said...

@syawalsimpsons

ngok gek kan ko ni .....

ch@ said...

oh sungguh ngeri aku menengoknya. fahim, jgn la buat lagi. tidaaakkk.

~aSHa~ said...

anak akak bila terlalu panas dia akan berdarah hidung

TeacherAzimah said...

Both my boys also got this problem... Allergic to environment. Eh, my 2nd boy also call me amma! Hahaha...