Monday, July 9, 2012

Progress Terbaru Alisha : Her 1st Noodles

BIHUN

Alisha dah mkn salah satu drpd kumpulan MEE

2-3 hari sebelum appointment alisha ngan Pakar Zat Makanan (PZM)
aku ada masak bihun goreng putih si abg untuk mkn malam
si adek kemain mengecap mulut nk merasa
aku bg jugak kat dia merasa ...

pada hari appointment, PZM menerangkan ape aku ptt buat, resepi, pilihan makanan & kepelbagaian makanan untuk mengelakkan budak jemu
dan aku bertanya bayi usia alisha 9 bulan boleh tak mkn MEE
jawapannya BOLEH cuma jgn letak garam & gula hingga umur setahun

Nasihat PZM : pelbagaikan jenis mkanan supaya anak tidak jemu


officially Alisha mkn mee hingga kenyang pd sabtu 7/7/2012

Bihun Goreng Putih 

hari sabtu for bfast
suap abg suap adek ...senang kerja



sedap ye dik ...nikmat kan 


Bihun Sup 

Ahad For Dinner
sebagai penambah rasa aku lecek kentang, kacang pis & karot
kuahnya rasa lemak², tauhu alisha suka mkn camtu saja




** bihun tu aku masak hingga lembut-lembik & potong halus

apa perkara paling best di mata sorg ibu adalah tgk² anak mkn masakan ibu
dan membesar dengan jayanya





Note : tak sabar rasanya nk cuba lagi resepi² lain

15 comments:

MRS. K said...

chaiyok mama...

♥cikmOt♥ said...

iris lum makan lagi mihun ni...
ingat nak buat spagethi kat dia nanti...

ritu ingat nak buat, tapi bahannya lum dibeli lagi

maszmadi said...

sedapnya tengok alisha makan, bestkan bila tengok anak selera... AIsha pon suka makan me atau beehoon, lagi2 kalau masak sup, tapi nasi kureng..

Chekgu Azrine said...

anak senang makan..senangla ibu2 kan..alhamdulillah..selagi ada daya kita sure akan masakkan makanan utk anak2 kita makan..:-)

Kesuma Angsana said...

saya pon suka mee hoon putih mkn ngan sambal kicap terangkat tuh!

Rasp said...

nanti leh tambah bambam alisha...
memang ibu2 akan bertambah semangat bila tengok anak2 suka makan kan....

eB said...

aaauuuummmmmmmmmmmmm...
bagi la auntie skit... :)

deelira@deeliraz said...

mama mmg rajen ;)

ch@ said...

adli blm mkn mi lagi... tunggu resipi spegeti cikmot, hahaaa. nnt aku pinjam resipi mihun ko ni ek. hehehe, sedap lak aku menengoknya. yummy2. nnt alisha bambam.

Papa Mifz said...

wah muka Alisha sgt khusyuk menghayati mee hun tuh...mesti sedap tuh...

mifz tak pernah lagi mkn mee hun dan mee lagi...huhu

Shinnaz Ahmad Rasid said...

Bihun goreng putih tu bihun goreng singapore ke?

eima said...

@Shinnaz Ahmad Rasid

hmm entah la ..aku pun tatau resepi bihun singapore tu cam ne ... yg pasti aku aku blend bwg putih+merah ngan ikan bilis...pastu campur karot je ....

eima said...

@Papa Mifz

kena la bg ..pelbagaikan mknan .... klu tak jemu budak2 ... tp fav die nye fav mee...nasi kurang la sikit

Nad @ MamaZN said...

berselera alisha mkn

MrS. F!zA said...

Kalo mana rajin masak macam2 anam pon tak Jemu Ni..macau Macam menu.. Cepat skit membesar kan..