Thursday, September 13, 2012

Salah Ibu Bapa Ke Cikgu ke Pelajar?

lately aku tgk budak sekolah zaman sekarang rasa diri diorg mcm kebal je 
mungkin hanya budak sekolah sekitar putrajaya atau budak sekolah area p.9 je kot
klu melintas jalan lemah longlai, lenggang kangkung, bergurau senda
tak tgk dah tu trafik lite tu hijau ke merah
main redah je
tu belum yg berdiri tgh dauble line utk melintas jalan
bila dah melintas kemain lenggang kangkung sedangkan kereta tgh laju kejar trafik lite hijau 
kate la pemandu tu tak prasan ke tak sempat break ke...mmg berdentum melambung jatuh bergolek ke cermin keta tu
budak² ni main redah je trafik utk pejalan kaki sedang menyala merah
bahya tu, kami pemandu ni nampak hijau je tak prasan budak2 ni nk amik langkah langgar trafik lite pejalan kaki diorg tu kalau pagi² tgh kejar nk pi kerja

bukannya pemandu tak peka tp kadang² tu kereta dah dekat br diorg ni nk melintas
klu sempat break alhamdulillah kate la tak sempat cam ne 
semua kesalahan atas bahu pemandu sbb langgar budak sekolah beruniform

budak² sekolah zaman sekarang ni mmg kena ajar cara² melintas jalan ngan betui la 
dan patuhi arahan keselamatan & peraturan jalan raya 
pejalan kaki jugak harus dikenakan tindakan saman, tak adil la klu hanya kena kpd pemandu² sahaja 

moralnya: semua ni salah siapa? ibubapa tidak mengajar diorg atau budak sekolah tersebut yg tak syg diri sendiri 


Note : laksa ...laksa ..... aku nk langgar pantang 

11 comments:

TeacherAzimah said...

Itulah dia lagak generasi Y, kita generasi x ni susah btl nak terima cara diorang tu. Cer bygkan anak2 kecik kita skang yg tergolong dlm generasi z?? Takut nak bayangkan...

nuyui a.k.a miss YUI said...

dgl..dah kena bru nak mnyesal.

♥cikmOt♥ said...

hurmm...aku alami masalah pepagi masa nak annto anak...lampu kita dah hijau tapi depa leh jalan lemah longlai lagi...

amarah tul...

eima said...

@♥cikmOt♥

AKU SETIAP HARI AKU MARAH

MRS. K said...

aku rasa mak pak dah pesan, cikgu2 pon dah bagitau.... so?

monamie said...

manja..bukan budak sekolah ja .. org awam skrg ni mmg kebal.. huhu ;P

MizzTina said...

klu kt rumah, biarla parents yg ajar bab² ni.. kt sekolah biarla cikgu yang ingtkan.. pastu pelajar pun kena la alert sbb melibatkan nyawa.. ntahla diorg ni..

ch@ said...

biasanya, ibu bapa dah pesan, diri sendirila eima. bkn takat budak sekolah, budak universiti pun sama. aku paling stres, dh la tahan kreta aku nk melintas, pastu jln lenggang mak limah. kadang2 aku hon je. walhal lampu isyarat pejalan kaki tak jauh pun drpd tmpt dia nk melintas. aku anggap je, dia tak kenal lampu isyarat pejalan kaki.

Nad @ MamaZN said...

bukan bab lintas jalan je kot
macam2 lagi rasenya
rase2 generasi dorg ni jenis yg tak makan dek saman kot
tah la..
mak pak dah bagi yg terbaik tp mungkin depa ni naik lemak la kot
mungkin la..
kite pun takleh ckp lelebey
sbb anak2 kecik lagi
harap2nya generasi anak2 kite nnt, bukan tergolong dlm golongan camni...
insya-Allah....

aTy _faRed~ said...

betul ar weeiihh....aku selalu takut kalau lalu ade satu kawasan sekolah area umah aku nih...sebab pernah sekali tetibe budak meluru jer melintas jalan tak pandang kiri kanan...geram tau tak.!! kang kalau terlanggar kite gak dipersalahkan... lepas tu suker2 hati nak main tepi jalan..haaa..betul tu..sape nak disalahkan ek...

ieda said...

aduhh rasanya mak pak dah pesan ..
bila ada di kawasan sek .. cikgu pun kena pesan berpesan2 ..
sama2 ambil tanggungjawab tuu