Tuesday, November 6, 2012

Bas Kosong agak2 berhantu tak


aku mmg slalu memerhatikan jalan raya 
ketika menjadi co-pilot
sambil memangku anak² mmg aku suka tgk ke luar tingkap 
aku memerhatikan kat putrajaya ni terlampau byk bas
sampai kadang tu aku merasakan bas ni membazir NGV je 
ke hulu hilir tanpa penumpang
majoritinya bas tanpa penumpang atau penumpang kurang dari 10 org

kalau lalu kat kawasan tempat parking bas kat p.14 tu 
mak aih byk nye ..lebih dari 15 biji kot 

nape ek org tak mo naik bas aku rasa la ....

pemastautin di putrajaya 
majoritinya ada anak yg perlu di hantar ke taska/sekolah
so mmg konsep park & ride sangat la tak munasabah utk dilaksanakan 
untuk mengelak jem & kekurangan parking

aku yang mempertikaikan bas di putrajaya ni bkn sbb ape 
sbb sikap pemandu bas tersebut 
memandu dgn sgt merbahaya
berenti sesuka hati kat jalan org, tak benti di tempat sepatutnya
bw bas laju
laluan bas yg tak munasabah 
dah elok dok kat laluan bas tetiba die tak mo benti sebuk bg signal nk menyusur waktu aku nk masuk simpang susur parcel E

hmmmm zaman tahun 2004 hingga 2006 zaman tak dak keta
mmg aku naik bas...berebut.. takpenah dpt duduk
skrg ni bas kosong ...ape dah jdi semua dah beli keta ke 


Note : aku mati kutu tu pasal tak de ideas, tu yg tah mende2 aku ckp ni ..... hmmm korg baca ...buat2 faham je 

12 comments:

MizzTina said...

bkn bazir ngv je, tp bazir duit.. tau x enjin bas tu lbh kurang turbo je.. harga satu biji bas dekat sejuta.. pastu yg naik berapa ketul la sgt.. tambang cuma 50posen.. yg naik pun kebyknnya foreigner.. sy pernah 2kali nek nadi putra, kemain dia amik lap mcm nk tumbang je bas tu.. tp skang dia xleh bw lelaju sbb org ppj pantau.. bw laju je, kena gantung tugas.. amboihh, sy tau semua tu..muehehe..

♥cikmOt♥ said...

alamak...si tina dah komen dah...so komen akak sama jek...ihikss

MizzTina said...

@♥cikmOt♥ : kak, mana boleh tiru.. hahaha

nuyui a.k.a miss YUI said...

dah tak nek bus loncat2 sbb ramai bngla, indon je.. dah mjoriti deme, rasa tak slmt lak..huhu..

tp bas ekspress nek la.. walau jrg =)

Nad @ MamaZN said...

Patutnya kene berpada2 la...jgn smpai mmbazir..

ieda said...

org banyak naik LRT dan sebagainya .. lepas nie driver bas dan syarikat bas bungkus huhuh

Kesuma Angsana said...

KA serius dh bertahun x naik bas ... hehe

ch@ said...

Majority dh beli kreta. Cuba nko tgk pemandu2 yg blk drpd opis tu scr puratanya hanya ada seorg pemandu dgn 3 atau 4 tmpt ddk kosong. Masa aku naik bas aku suka perhatikn ini.

eima said...

@ch@

balik dr opis sebelum sampai ke taska mmg la kosong ... klu nk car poll ssh la klu ade tanggungan cam aku ni ... pas balik kerja bekejar nk amik anak2 ....klu aku naik bas cam ne nk amik anak ... kul brape plak nk sampai rumah

mamalieyna said...

loor camtu eh.. membazir minyak jerlah..

mizz miaizzati said...

hehe tingat zaman dok putrajaya dulu..naik bas tu menyeronokkan tapi sonok sebab bujang lagi..leh tibai je hujan bagai..tambang pon kalah nasi lemak hehehe..murahkannnn.. nak kata pembaziran..entahle..kekadang bila terdesak kita guna juga..tapi bila tak terdesak pandang sebelah materrr je hehe

Papa Mifz said...

PM dah lama tak naik bas...rindu la pulak...hehe