Thursday, March 14, 2013

escargot serang rumah aku


2-3 minggu lepas halaman belakang rumah aku diserang 
keluarga escargot atau lebih dikenali sebagai siput babi 

dulu² waktu aku kecik aku slalu buat main menatang ni
tp aritu aku sgt gelis wei ..tatau nape ....sudah lupa daratan ka aku. dah dok lama kat bandar tak brape selamat ni 

aku rasa la ... cuma rasaan aku je tau 
2-3 minggu lepas aku ade mengemas belakang rumah pastu kotak aku campak 
kat tgh halaman tu sementara nk tgu dikoyak dan buang
tp disebabkan kemalasan aku ..aku biarkan kotak tu selama seminggu berpanas hujan
dedulu hewan gelemeir tu tak penah ade ...mungkin diorg membiak kot dibawah kotak lembab tu kot




disebabkan aku gelisss dan dan tu jugak fahim xcited dok ckp siput oggy ...siput oggy...

aku bunuh siput² ni tanpa rasa bersalah malah bangga kat fahim je la 
aku tabur garam atas isi die ...  berbuih²
pupus seketurunan 

info serba sikit ttg Siput Babi ni sumber
Siput babi atau nama saintifiknya Achatina fulica merupakan sejenis siput daratan. Ia adalah haiwan moluska dari kelas gastropoda (berjalan dengan perut). Berbeza dengan siput akuatik yang menggunakan insang siput babi yang menggunakan paru paru untuk bernafas (pulmonata). Ia mempunyai cenkerang yang agak besar, padat dan berbentuk piramid dengan spira. Cangkerang siput babi dewasa mempunyai panjang sekitar 10cm sehingga 12cm dan lebarnya 4 ke 5 cm dengan berat 100 ke 120 gram. Lingkar cangkerang mempunyai arah putaran ke kanan. Dari segi struktur organ pembiakan ia adalah haiwan hemafrodit atau haiwan khunsa di mana ia mempunyai kedua dua organ jantan dan betina. Siput ini berasal dari benua Afrika. Pada kurun ke 20 ia telah di bawa ke India dan kemudianya merebak ke negeri Tropika yang lain. Ia adalah haiwan nokturnal atau haiwan malam. Siput Babi seringkali dianggap sebagai perosak. Di sesetengah negara, siput babi dikatakan dimakan, malah dibuat sate.

 escargot ni menjadi hidangan istimewa di restoren² french




dgr cite juicy....

Fatwa memakan Siput Babi adalah tidak halal dimakan.
sumber e-Fatwa 



Note : jgn paksa nanti lagi org tak suka ...

18 comments:

♥cikmOt♥ said...

adoi ko ni...agak agaklah buh gambar masak lemak tu...huhuhu

Nad MamaZN said...

Dulu blkg umah ni pun byk
Sbb ada tanam kcg pjg
Bila dh buang sume pokok kekacang tu
Elok plak siput2 ni pun dh xde

cheqna said...

x berselera mak...

Ya ALya said...

gelinyer.......

Papa Mifz said...

ingatkan apo kobondo lah tadi escargot tuh...hehe

Fida Ghazi said...

Aaaaa siput bebiiiii! Lama x nmpk. Kecik2 dulu mmg jadi mainan aku je ni. Skarang aku pun gelissss weiiii! Aku pon lupa daratan ke hape ni?
Sama la .. Dulu aku suka tabur garam bg mati.. Nk lg kejam aku lenyek guna tayar basikal.

Kesuma Angsana said...

eeiiii mmg geli geleman ler tgk pic ni!

syawalsimpsons said...

giler best ko...taruk garam ye...ko tgk la saat2 kematian yee..mmmmm...

MRS. K said...

faberet katon anak aku skang oggy

Qhaifa Nur said...

kalau dah banyak geli juga...
suka usik..kejap masuk dalam kepalanya he..he..

maszmadi said...

eee geli la wei.....

erm, happy belated besday eima.... moga makin berbahagia selalu.....

ieda immi said...

ya allah meremang bulu tengkuk akak dik !!!!!!!!!!!

Lynn Damya said...

aduhai, sy pun naik geli gak tgk bila dia memanjang smpai mcm tu, wuwu xsuke2...lw sy, sy buang je kot, nk bunuh mcm xsggup lak, kang pijak bersembur sbb juicy sgt, hahaha :p

mamalieyna said...

Eiiii yaaaarggh.. gelli geleman..ditambah pulak dgn citer siap jd hidangan.. tak bleh terima weeeh.. :P

Sungguh geli kalau jumpa skrg ni, tp kalau masa zaman budak dulu ok ja... hahaha..

Shinnaz Ahmad Rasid said...

semalan Nur Amina ada jugak letak kat page Kejiranan..dia ni lah kott..tapi dia takde cengkerang..geli lah!

eima said...

@Shinnaz Ahmad Rasid

klu tak de cengkerang lintah bulan tu .... eeeeeeeeeuuwww

ch@ said...

Eeeiiiyaaaa....dh mcm discovery channel pula ko ni. Geli jgk tgk yg bkn cengkerang tu. Argh!

aizamia3 said...

kembang tekak terus.. dahlah baru lepas makan tengahari.. hehehe..