Thursday, August 1, 2013

Yang Harus Dalam Sambutan AIdilFitri

setiap kali Raya Aidil Fitri menjelma
ramai la org² kita ni berlumba² jugak upgrade mende baru 
agar lebih berbeza dengan tahun lepas

biasa la setahun sekali berkumpul bersama sanak saudara 
setahun sekali nk melaram 
setahun sekali nk bertukar/tambah mende baru 

seperti sudah menjadi perkara harus plak 
bila tiap kali nk Raya Aidil Fitri mesti ramai je yg akan order/beli
1. kereta baru
2. sport rim keta baru
3. aksesori kereta baru 

tak leh beli keta baru mekap keta lebih sikit tambah² ape² yg patut

ape yg aku ckp ni berasaskan ape yg aku tgk di kalangan masyarakat kita 
klu boleh semua nk baru dan lebih gah dr pada semua org 

ye la Raya setahun sekali je kan 
time ni la kita nk melaram lebih pun 
nk gah dari org lain pun kan 

mana tak kembang hidung montot abis bila org dok usha je kereta baru kita 
siap pandu uji lagi kereta baru kita
dok puji² sport rim smart 

time ni la nk gong kata org ganu 
di kalangan org yg aku kenai tahun ni byk  yg tukar keta baru 
ye la kerajaan baru je umum Harga Kereta Turun 
interest masih rendah ... berbaloi la klu beli baru pun 
boleh kurangkan byran bulanan liabiliti tu

konsep Hari Raya tu sendiri dah berubah skrg ni 
sepatutnya ia menjadi hari kita raikan kemenangan kita 
tp kadang² ia menjadi hari ke'gong'an kita plak 

aku bg satu contoh :
time raya ni la memasing nk bertanding tudung sape paling vogue 
paling lain dr lain kat kg tu 
cam  tahun lepas kebetulan aku sorg je pakai cek dah 
tak kembang bila org dok tanya² kelebek² tudung ai tu 
hahahahaha 
contoh yg terjd kat ai ni kebetulan je tau ... kat sini org tak heran dah ngan cek dah, tp kg laki ai time tu tudung tu belum glemer lagi ye....



Note : mood masih tiada so kita merapu je tau 


20 comments:

~aSHa~ said...

berbeza ini kerana sifat manusia...

tapi kalo org2 tua...hari kedua dah berpuasa...mereka menghayati

syawalsimpsons said...

alhamdulillah aku dapat laki yang mmg tak suke makeup2 kete ni..baik dalam kete, atau luar kete..mmm..apa yg dier dapat..dier pakai la sampai lunyai....aku pon tudung pakai tudung paar malam je...rm10 sudah..kalo org tanya..aku jawab..ni beli mahai ni..kakkakaka

Qhaifa Nur said...

bila time raya semua nak baru yup...
akak bersederhana segala hal...

Rasp said...

i tak tukar kete raya...
tapi semalam gi tukar TAYAR kete raya hahahahahahaha...
sebab dah 'botak' sgt...
bahya kan nak balik kampung....

sib baik famili i memang amalkan konsep "bersederhana", alhamdulillah...

TeacherAzimah said...

tudung cek tu apa??? apsal aku taktau ni??? hahaha...
ada ek iema org yg gitu. harap2 kita tak jadi seperti mereka ya. tp aku rasa kalau ada duit blh jer kot. klu takde duit tp still nak tukar baru haaaaa tu yg salah.

eima said...

@syawalsimpsons

aku pun pakai tudung murah2 saje jugak cuma ade jugak terbeli yg berjenama gitu .. penah ke hang jumpa aku kat opis selain bawal ???hahaha

eima said...

@TeacherAzimah

cek dah la .. Fareeda ...hahaha

ieda immi said...

keter kena standby sokmo bila nak jalan jauh nie ..
akak sejak duk kg nie .. keter memang jarang service ekeke bahaya kan

azizah :) said...

kalau serba baru tu sengaja nak tayang kat sedara..almaklum raya! jumpa setahun sekali.. hehe

bunga_rose said...

aku tak mekap pun kete weh.. tu kete aku yg kena langgar tu pun, bapak aku sendiri ketuk, pastu sembur dengan cat spray je.. takde tukar cat baru pun..

tudung aku beli kat adijuma, baru RM5 haahahahah

ainnoraini said...

rasa semua nk beli baru jer kann..tapi sabar...jgn membazir...

BUNDA a.k.a KN said...

bunda tahun ala kadar jer..yakder yang baru pun...

eima said...

@Rasp

kitorg pun sama ... haha je tulis pasal semua pakat berlumba nk gah ..

mama lieyna said...

Merapu pun penuh makna tu... :-)

Tp, akak n husbnd, kalau bab kereta malas nak berhabis duit, beli gitu, gitu jeler.... rasaa rugi je tmbh eksesori ituini... mgkn kalau duit terlebih2 sudah la kot, baru keinginan tu datang..hehe..

ch@ said...

Ko punya merapu mkn dlm mek. Hahaa... Habis smua terkono kek den ni haaa...
Aku tetap bersederhana jg. Suami aku tkr blk kreta dia bkn dia bwk blk kmpg pun kreta tu...duduk kt porch jgk. Aku pun x phm.
Ko tau...mama aku punya fesyen lbh up to date drpd aku yg kt kl ni. Hahaaa....

♥cikmOt♥ said...

+aku pakai bawal jek recycle mana yang ada...malas nak cari tudung yang matching...janji gambar studio dipagi raya...siappp...hahaha

Masya said...

dah banyak sgt tudung, malas nak beli pakai jer apa yg ada... mujurlah suami kt x kisah sgt pasal make up kereta .. janji kereta berbasuh bersih sudah... idaklah rupa masuk hutan belantara...

Lynn Damya said...

hahaha mase sy remaja2 dulu mmg xnak kalah gak dgn sedara mara, tp bila dh kerja ni, mmg tak fikir utk diri sendiri, sbb duit labur utk parent and adik, saya punya xpe, leh pakai yg lama..hahahha

selamat hari raya dan bervogue2 hahaha :D

Sweetmama said...

nasib la asben k.eija bkn jenis camtu, x kisah sampai kereta pun x bercuci.., sport rim kereta lg la x pernah berganti..

cuma hari raya ni perkara yg harus pada k.eija mesti nak jgk beli baju raya w/pun sepasang.

Aty_Fared said...

heheheh...pasal tudung tu memang betul ar..aku kat johor tu..pasyen baju...kat kawasan mertua aku..bandar jauh sangat..jadi..baju2 ketinggalan sikit..biler aku pakai merelip2 lebih sikit...orang dok jeling2 dah...hahaha...tak riak pon...tapi aku yang tak selesa..macam aku pakai tak kene pulak...ngeee...