Wednesday, January 29, 2014

Beza Anak² yg membesar di Taska dan sebaliknya | Icha

ada baiknye ade buruknye 
taska mengajar anak² kita berdikari 
mmg lebih banyak baik dari buruknye 
bukan setakat otak anak semukin berkembang tp koordinasi penggunaan tangan pun semakin baik 
contohnye berdikari mkn sendiri tanpa bantuan
bermakna diorg semakin pandai suap mkn tanpa sudu dan bersudu
menanggal dan memakai pakaian sendiri
anak² yg diajar sedemikian tahu ape harus dibuat selepas pakaian di tanggal dan di mana nk letak
ade displin di situ 

yang aku prasan anak² yg dari kecik di hantar ke taska dgn anak² yg tak dihantar dan hantar bila berusia 3 tahun ke atas 
displin mereka berbeza 

contoh terdekat fahim dan alisha la 
fahim ni kurang sikit displin manja lebih 
alisha plak mmg nampak lebih displin sebagai contoh la 

time menyusu botol 
klu fahim lepas isap susu die lempar je botol tu tak de prasaan bersalah pun puas dah tegur huhu
klu alisha akan bgn letak botol dlm sinki paling tidak bgn letak botol atas meja 

bab mkn plak 
fahim sampai skrg mkn bersuap, tapi fahim pandai mkn sendrik 
alisha plak slalu protes nk mkn sendiri 
aku lebih rela suap diorg dah tentu² mkn bertambah & kenyang
klu mkn sendrik main je lebih 
lagi satu mama mls nk ngemas....

selitan gambo icha 


budak kuat protes bajet otai ni

mkn gaya kucen ...lagi dilarang lagi dibuat 
last² amik HP amik gambo....
klu mrh berterusan kang terus cembeng tak mo mkn.....


penuh mulut sumbat tgn




penggemar sayur sawi 

bila tgk icha mkn sendrik  kat rumah aku rasa gitu la rupanye cara die mkn kat taska 
terkangkang gitu ... 

tak pe la anak² mama tak kisah guane pun korg nk mkn 
janji korg mkn dan berselera 
terus sihat ...inshaa Allah


14 comments:

msredcheesecake said...

memang ada beza... yg hantar taska awal2 kurang manja, kurang bergantung

Lynn Damya said...

Salam, hahaha alisha comel sgt ! aku pun rasa mcm tu jgak, disiplin tggi sikit lah, sbb dah diajar oleh guru taska dan dah terbiasa buat mcm tu kan..btw, tgk si alisha makan tkangkang mcm tu, teringat aku mase 1st tyme blajar makan nasik pakai tgn dulu, mmg cmtu la gayenye, tp ayah aku bentangkan s.kabar lama so that xjenuh kemas, aku pun makan besepah dulu, budak2~ haha :D

syawalsimpsons said...

kan ada pro n con kan....

mama lieyna said...

Alolo..comei jer tengok budak besar gini makan sndiri kan.. samalah akeem tu, suka noo mkn sndiri, kalau nak suapkan kdg nak kdg takmo...
Ada pro n con nye...

Sweetmama said...

mmg ada perbezaan, mcm zaquan n ziqry yg paling nampak time waktu tgk tv la, kalau duk taska kurang sikit tgk tv tp kalau duk rumah mmg menghadap tv je..

ch@ said...

Comelnya Alisha mkn. Berselera sungguh. Adli pun masih mkn bersuap, Auni pun mkn bersuap lg even dh sekolah. Aku rs puas hati bila aku sendiri yg suapkan. Hehee....btl mmg ada pro cont nya.

CaDLyNN said...

comel alisya

bunga_rose said...

betul kot manja, sbb kimi pun sebijik fahim, sukati je lempar botol susu dia tu sampai eqal yang dulu kemain bagus bagi kat aku botol or letak atas meja dah ikut pangai dia baling2 je botol haihhh...

beso dah ank ko ek.. comey je nk makan sendiri

ruziyatul mona Adzibi said...

Icha is comel!

Ibu Lala said...

Setiap perkara ada baik dan buruknya kan..

Nad MamaZN said...

zakwannayli ni perangai dorg sama jek cam fahim ngan alisha ni..
Bezanya dorg tak ke taska la :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

pmbesaran dgn suasana berbeza. tp dari rumah pun leh gak cmtu kan..hihi

eima said...

diorg untung ade mama yg kuat ajar diorg..klu fahim ngan fahim aku sendrik ajar rsnye sampai skrg fahim pakai pampers kot...haha

eima said...

kat rumah pun boleh antara ibu bapa ni kuat dan mampu x nk mendidik..cam aku ni hmm x mampu ..penah potty training fahim..huhu tak berjaya..harapkan taska jugak..klu x