Monday, February 17, 2014

Kedai Alat Ganti Kenderaan Jual Brg Tak Ori

bagi pemilik kenderaan yg boleh dan pandai menukar alat ganti kenderaan sendri 
samada basic tau lebih terer 

maksud basic aku tu bagi sape yg nk bajet kos penyelenggaraan/servis kenderaan utk kenderaan yang dah habis warranty means 100k km @ 5 tahun 
cam tukar minyak hitam/minyak gear box dan air filter 
klu pi servis centre mau beratus jugak la 
sbb kos labour asing kos spare part asing

maksud lebih terer tu plak klu kenderaan die rosak dan die mampu utk repair dan ade peralatan yg cukup

ok aku nk cite pasal servis basic 

cam enPanjang mmg die  servis kenderaan die sendiri je. kebanyakannye lah 
mudah je pun ... klu suruh aku ...aku rasa aku boleh ....
sbb dedulu enPanjang ni mmg rajin trains aku tukar tayar keta ..kadang tu die penah suruh aku buka nat minyak itam bwh keta .... die pun penah suruh aku buka/pasang coil spring & absorber keta 
tu kira basic la sbb tak byk peralatan pun nk guna ....asal ade spana dah boleh dah

     
ok berbalik pada Servis minyak hitam atau lebih Minyak Pelincir ni 
kebanyakan yang dijual die kedai Spare Part atau alat ganti kenderaan adalah recon(recondition)
bermaksud direpair, ditambah baik, dicuci atau upgraded
cam HP jugak ... buat balik cantik jual sebagai AP Set 
haaaaaa cam tu jugak ngan sesetengah barang kat kedai alat ganti kenderaan 
klu tokey kate ori pun kite bukannye tau pun ... botol baru berseal

Contohnya Minyak Hitam/ Gearbox ni 
mungkin sama ade yg recon atau palsu 
sbb 999 TV3 penah serbu satu kilang pembotolan minyak hitam palsu 
yang rosak keta kita yang kena tanggung kos adalah kita

contoh absorber ... sama juga ade jugak yg recon 
tak pun stereng rack ..klu pi kedai mesti tokey akan tanya 
"lu mau ori ka recon"
harga lebih kurang klu beza pun RM 50 gitu je 

tapi adakah yang ori tu adalah ori ... tu kena pk la 
kena pandai main ayat sikit ... klu tak hidup2 kena tipu
klu tak ok .... minta die tulis atas resit .... boleh tukar 

sbb dah slalu tertipu 
dan berkali tukar minyak gearbox tp bila masuk gear kasar je bunyi nye 
tapi bila beli minyak hitam/ gearbox dari Petrol Pam Shell atau Petronas 
kembali elok smooth je 
mmg sah ...barangan kedai alat ganti kenderaan 
kurang boleh dipercayai

oleh itu beli la alatan ganti seperti minyak hitam/gear box atau air filter/ oil filter 
kat petrol pam dijamin ori dan bermutu 

perkongsian ni adalah berdasarkan pengalaman kami 
bukan untuk menjatuhkan mana² pihak 

dan lagi satu aku mmg cukup minat ngan perkara² cam ni 
dan enPanjang pun slalu tanya pendapat aku klu pasal keta die
mungkin slalu ape aku ckp tu logik dan betui kot 

lepas ni klu aku rajin aku cite pasal 10W-40 15W-40
ape tu semi/fully synthetic 

hahaha cam pembaca blog aku ni 
org laki je kan nk tulis pasal ni 
sedangkan mak² budak je pun ... kiki 

tak pe ilmu kan ... mana tau boleh dijadikan panduan kot² laki korg tanya 



Note : Jom sihat bersama Shaklee .. boleh Whatsapp 0129220376

5 comments:

Chekgu Azrine said...

Sis..keje kementerian mana ek?

eima said...

kpm la..nk ke

mamaarifakeem said...

Adoiii taktau apa2 la eima bab ni, sedangkan bawak kete pun tak confident2x nih...hee...

syawalsimpsons said...

terer kawan aku ni...baguih2 ni

Kesuma Angsana said...

mmg kena ambil tahu juga benda2 macam ni !