Thursday, October 16, 2014

Rawat dan Basmi Kutu Anak-anak

aku tahu sgt ngan kalau tengok Icha asek dok pegang kepala 
dok menggaru je .... sah memang ade kutu ni 
standard la kan dok taska bercampur ramai budak 
nk buat cam ne kan

kepala aku tak gatal pun rasa sgt gatai tetiba
sbb rambut alisha dh panjang 
mmg susah sikit la nk selak² cari 

aku try sikat dulu untuk pastikan mmg ade kutu
dan mmg jumpa seekor kanak-kanak kutu yg comel 
sah mmg icha telah dijangkiti kutu
 

hari sabtu lepas aku jalan misi pembasmian kutu besar-besaran secara berperingkat
satu family kena basmi
dan satu family pening memasing bau rambut 
mak aaiihh mmg stok kena magrain terus 

 
aku guna jenama ni 
basmi kepala anak dara dulu 

 sila abaikan rumah aku yg bersepah .... budak² asek bawa turun mainan dr rumah atas je

alhamdulillah dah tak nampak die menggaru 

 


15 comments:

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

besaq dah anak dara mu. ingat dulu pegi tgk dia masa baby huhu

MizzTina said...

anak buah sy ada kak, jangkit dr anak jiran nenek dia.. bru ilang, nt ada lg.. grrrr

Fai CeritaCinta said...

dulu masa kecik2 memang pernah jangkit kutu ni.. gatalnya kepala jgn ckp la, memang asyik menggaru je... bagus alisha, x merengek pun dia..

AnneRaini said...

haritu sy dok belek2 rambut suci boleh pulak terjumpa telur kutu..apakah? huhu nasib baik takde kutunya..hehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Nak kena jaga kesihatan anak kan akak. Bagus nanti tak ada kutu..

Cik Puan Eka said...

dulu kite pun penah kena kutu. Mak tak bubuh ubat. Mak cari sampai kepala rasa sakit sebab senget2 bila mak cari. Haha.

Tapi tadi terbaca kat fb kawan, anaknya berkutu. Dia sembur ridsect kat tuala. Lepastu balut atas kepala, terus mabuk kutu2 tersebut dan keluar dari rambut hihi. Kelakar tapi mujarab

Diana Rashid said...

anak saya masa tadika dulu pun ada kutu..hari2 la dok sikat,boh ubat..tapi kalau yang tuan asal punya kutu tu tak buang kutu dia sampai bila2 pun dok jangkit kat budak lain.jadi mujur la cikgu nak buka mulut suruh mak budak tu boh ubat kutu..

Chekgu Azrine said...

Yaya siap akk potongkan pendek..pastu tiap 2 minggu buat pembasmian jugak..xthula..dh dok pra tu ada sorang bdk tu mak dia xambk tau pun walaupun ckg dh bgthu anak dia ada kutu..derrr

LYAfrina said...

Biasalah bila duk taska n skolah tadikabni. Mesti ada y kna jangkitan kutu ni. Asya pnh kna last year msa dia skolah n trabsit trs. Biasalah.. tdo rmai2.. adelah y mbawanya. Lya guna cara tradisional je. Tp cam busuh sikit. Dh lupa camne.. tp y igt bwg putih rebua ke tumbuk.. dh lupa. Pastu lumurbkat kepala n ramhut.. balut tgk towel putih. Biar sberapa lama. Bila buka adalah kutu y melekat tu. Pastu syampo dgn y ade.mentos tu. Xlama lps tu mmg xde trs.. smpai skaranf.

mamaarifakeem said...

Idup lg kutu ye...hii... igt tk wujud dh zaman laa.... lama su gguh tk tgk ghupa dia..dok nursery camtu lah kan, senang berjgkit...

aTieYusof Family said...

Selalu jg dengar kawan2 mengadu anak berkutu..tapi sllu nya depa terjangkit.. kena basmi awal2 sbb senang merebak kan...

nuyui a.k.a miss YUI said...

mmg kena basmi cpt..

MissNadia said...

teringat zaman sekolah rendah dulu.. ada kutu kat kepala. jenuh nak matikan depa.. huhu

Kesuma Angsana said...

hehehe.. budak2 ni senang nak kena kutu, lgi2 masa di skol kan !

ch@ said...

comel icha pakai cover rambut.
aku pun baru je basmi kutu cik oni tu.
seb baikla rambut pendek, sng sikit nk ngejakan.