Thursday, December 4, 2014

Tanaman Meliar Aku Berbuah

Dah 2 hari biarkan blog ni tak bertuan....
Tuan die bz sikit...hari ni plak malasan kerja dok rumah sesaja.....

sepatutnya entry publish tghari smlm tapi tatau nape tah bloggeroid apps tu 
so pagi-pagi hari ni aku publish ....

Saja menyiram tanaman meliar di laman belakang rumah...

Waaahh dah berbuah dah tanaman meliar aku...yg hidup sendiri tanpa penjagaan aku....

Si pokok betik tumbuh sendiri ....maybe atuk budak2 tu yg tabur time kupas buah betik...

Si pokok serai enpanjang yg menanam tp dibiarkan .....sesekali aku cantas utk masakan

Si pokok tebu ...si fahim cakap nk bela gajah dibelakang rumah...so kita tanam saje la ....cita-cita si anak.....tak salah bermimpi sbb mimpi itu percuma ....

Tapi yg paling menggembirakan si pokok cili dah berbuah ....haha mcm la pokok durian pulak berbuah, kegirangan aku ni...cili je pun...

Dah kate cili is my fav buah ....ke sayur ek...ape ye klafisikasi cili ni ..buah ke sayur ???

Watering my mouth when i saw chilies ....gitu sekali har har ...






Semoga terus hidup segar dan berbakti pd tuan yg kurang bertanggungjawab ini.... kejap lagi petang-petang sikit nk men"spray" penghalau serangga supaya kamu hidup sihat sejahtera dan terus berbuah .... mesti la dengan Basic-H shaklee yg pelbagai guna ....

Nanti aku share kan ramuan penyegar dan perawat serta penghalau serangga/perasit perosak tumbuhan/tanaman berasaskan bahan organik, semulajadi dan paling penting selamat untuk hidupan dan bumi......

13 comments:

MizzTina said...

untung ada tanah..rumah sy hbs bersimen dr depan ke belakang.. yg ada cuma pasu bunga.. tanam pokok cili, kucing kencing, hbs mamtik.. grrrrr.. skang cuma ada pokok daun lidah buaya je..

fahim, nt klu dh bela gajah, jemput acik dtg umah ye..

kak, klu nengok buaya kt paya indah, roger la.. leh join..

syawalsimpsons said...

wahh best..boleh makan buah la pasni belakang umah

lieyalatif said...

ya Allah beb...sejuk nye tangan koooo..takyah jaga beriya pun naik subur....aku nie? siap balik dr kg tapau anak pokok serai, limau, pandan, pisang, rambutan, kari....adoiii semua mati...yg hidup kari ngan limau ajek... pisang pun hidup gak laa 2 dari 4 anak pisang aku bawak balik.... tangan tak sejuk gamaknyer...baja beriya dah aku tabur...huhuhuhu....

hainom OKje said...

Bestnya ada kawasan utk menanam pokok asas asas ni kan Eima...kadang tu nak jugak pakai pokok belakang rumah utk masak....mcm daun kedum ke cili padi ke kan Eima...

Ohhh yg tak menahan promote Basic H Shaklee tu hihi

IeRA said...

SAlam Singgah

Jika sudi follow blog saya ye..tq

http://teratakcassia.blogspot.com/

Daddy Ziyyad said...

hahahaha..nanti dah cukup besar pokok tebu tu, boleh la Fahim bagi gajah makan...lebihan tebu tu, masa bulan puasa kita buat air tebu :P

nuyui a.k.a miss YUI said...

sronok ada ruang tanah =)

AnneRaini said...

syok betul rumah atas tanah..mcm2 boleh tanam..kalo aku tu segala pokok herba dah tanam dah..nak masak petik je.

Cik Puan Eka said...

akak bloggerdroid problem la kot. Pelik kita. Asal nak publish jadi error je. Semak plak rase. Bakal diuninstall tu..

wahh rajin akan menanam. KIte mmg malas betul nak menanam2 ni hehehe

LYAfrina said...

hamboiii kemain fahim.. nak bela gajah plok.. haha..

zarulfarhana said...

bagus ada rumah ada bahagian tanah boleh la bercucuk tanam

Kopiolimauice said...

senang la nk wt sambal belacan pasni petik je blkang umah ;p

Lynn Damya said...

Salam, wah best betul rumah ada tanah ni, campak2 siram2 je dah hidup..rumah aku tanah sekangkang kera tu pun dah kena simen, haha sedih~ btw, baik2 kak, esok2 maybe ade anak gajah belakang rumah ko kak, haha :D