Monday, February 16, 2015

Alpha dah Buta

haiwan peliharaan si Fahim dan Icha 
si kura-kura alpha dan alphin

salah sekor darinya di dapati buta sebelah mata 
tak pasti kenapa
nak kata aku cuci atau bagi terkena air berklorin 
rasanya tidak 

tatau nape jadi cam tu
yang pasti mmg dah tak nampak 
sbb bila test kat mata yg normal tu ... die macam takut 
tapi klu test kat mana dah hitam tu ... memang takde reaksi pepe
sah memang buta dah 
kesian betul 
tah tang mana silapnya

tapi aku penah bg member aku bela kejap time aku bercuti panjang dari utara ke singapore ari tu 
mungkin secara tak sengaja terkena air berklorin kot 
tapi member cakap  die tukar air dengan air masak 
tak pe la .....janji ade satu lagi mata 
cuma aku rasa macam aku aniaya kura-kura tu 

besar tanggungjawab bila kita ade haiwan peliharaan 
ikutkan hati tak nak berdosa sebab cam ni tapi sebab anak-anak suka sangat dengan haiwan 
aku pasrah ..... wuwuwuwu

ni mata yang normal 
dok tak diam ....sbb die boleh nampak aku dok hala HP ke die
menggelupur sampai susah aku nak amik gambar
 

ni plak mata yang dah buta tu 
hitam je tak de anak mata dah 
sbb tu gambar yang ni clear je ....die tak nampak aku hala HP ke die 


sedihkan 
tapi nak buat cam ne ....
kura-kura aku ni tak nak mkn makanan lain selain palet tu 
bg sayur pun tak mkn 
pelik betui la .... 
klu palet tu buat air cepat kotor dan busuk 
aku sangat pemalas nk tukar air 

aku janji balik ni aku tabahkan diri tukar air kura-kura 
huuuuuuu

11 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

kat umh pun ada sekor lepas sekor lg mati..adik punyalah.. time kck bela dah tu tnggl trus.. mmg tiap hari kena tukar air..huhuuh

ch@ said...

ko penyayang mek sbb tu boleh bela haiwan peliharaan. ok la tu, boleh sama minat dgn anak2.
ikan tnErwandi tu pun kadang aku lupa nk bagi mkn, mmg tak boleh hendak membela. hehe.

lieyalatif said...

lieya pun ade bela kura2 nie...dari kecik mcm ni sampai laa besar tapak tangan...makin lame makin ngeri plak terus lepas kat tasik ...tapi lieya punye mase mule2 bela dulu cangkerang die lembik.... tak tau le ape sakitnye.... mujur kerap tukar air terus okey...

agaknye ade infection pasal air tu kot beb....aiyoooo ko telah berdosa kerana mengkasim selamatkan kura2 itu heheheeheh saje ngusik heheheehehe

~aSHa~ said...

aritu nak beli...tapi takut tak terjaga..

pandai dia menelek buta tak buta yerk....good job...

Diana Rashid said...

berani nya awak pegang..saya takut nak pegang2 nih..ehhehe..kesian mata buta..
mujur sebelah je butanya..

Najib Ariyan said...

rajin nya bela mengkura... ni bela dalam akurium ker? kalau air cepat tukar warna kan.. kena bela dalam akurium lembab tanpa air lah...

hainom OKje said...

Okje ni jenis malas bela binatang binatang gitu Eima...tak kuasa mak hihi....lecehlah nak tukar tukar air bagai tu. Eima ni kira rajinlah jugak....
Dah buta nak buek camno Eima...layan ajelah...

Daddy Ziyyad said...

Menjaga binatang / pet ni, mmg kena ada minat dan kesungguhan...Sebab jangan sampai kita menganiaya pet kita tu dgn tak bagi dia makan/dia tinggal dalam suasana yg kotor/busuk...nanti kena tuntut kat akhirat...Sama sama kita beringat ya...

Cuba lah bawa ke doktor vet...mintak pandangan doc

wahida said...

kesiannyaaaa...

kalau aku, aku geli nak pegang nok...respek la kat ko...

Kopiolimauice said...

nak bela haiwan ni mmng kna rajin kan..bgi mkn, bersih kn tmpt tnggal...

Puan Kutu said...

Nak bela pets mmg perlukan komitmen.rajin2lah tukar air ye..tak pun ajar si fahim n icha tu menolong jaga sama..

Sian kura2 jadi Kasim selamat sudah.hehe