Monday, February 23, 2015

Try & Error Donut Kali Ketiga Baru Berjaya

Hari Raya Cina yang lepas
Try & error kali ketiga
Memvuat donut kegemaran budak berdua tu
Mulanya xde plan pun nk buat
Tiba2 alisha cakap nk mkn donut
Nk keluar pi alamanda beli big apple malas
Semua bahan ada
Saja googles resepi pilih resepi yang aku rasa konfiden menjadi 
Walaupun dah 2 kali buat tak menjadi ...tk naik2 ...haha

Kali ni try lagi ....alhamdulillah lembut dan gebu....
Walaupun terkurang sukatan tepung pada awalnya
Aku terlupa kiraan cawan tepung konfiden dah cukup....hahaha

Baca resepi plak ....mmg ckp adunan sedikit lembik....
So Aku konfiden dah ikut step by step dengan betul
Rupanya x cukup tepung ...kah kah kah ...
Sabo je la....

Walaupun selepas 45 minit selepas diuli
Dan dah naik dan kembang sekali ganda
Adunan yang lembik tu aku campur tepung dan uli semula ssmbil berdoa dupaya menjadi
Aku letakkan harapan yang tinggi walaupun risau x jadi ....

Tp yeay percubaan kali ketiga yang pertama kalinya berjaya
Tak sangka walaupun adunan dah kembang dan kurang tepung tu walaupun dah top up tepung boleh jadi lg..
Orang lain dah terer buat ...aku yg baru sekali menjadi ni kecoh betui ....haha

Nanti boleh try lagi resepi tu...nanti aku akan share resepi donut gebu dan lembut tu




18 comments:

ch@ said...

pandai kau buat bentuk tu, aku tak reti buat bentuk tu, aku buat bebulat je skali ngap-ngap-ngap.
takpe practice make perfect. fighting mama fahim alisha yg rajin ;)

εïзmummyHazaεïз said...

Malam tadi mmg terniat nak buat donut utk bebudak bwk sekolah pagi ni, tapi takkk kesampaian...

syawalsimpsons said...

aku tak penah try lagi buat donut ni

syawalsimpsons said...

aku tak penah try lagi buat donut ni

syawalsimpsons said...

aku tak penah try lagi buat donut ni

Nad MamaZN said...

nyumnyum.. nmpk gebu

Puan Kutu said...

Selalu jugak buat donut.sampai la ni klu buat dah tak ter up dah dalam blog.sy hantu donut..anak2 bolehlah..aiman dia tak suka sira gula. Manis katanya.

Puan Kutu said...

Selalu jugak buat donut.sampai la ni klu buat dah tak ter up dah dalam blog.sy hantu donut..anak2 bolehlah..aiman dia tak suka sira gula. Manis katanya.

Kopiolimauice said...

best nye dh pndai buat donut

Diana Rashid said...

dah lama saya tak buat donut..rasa cam nak buat la..:) anak2 saya pun suka donut..

IntaNBerliaN said...

wah sedapnya... ank2 sy pun suka tp ibunya ni mls nk uli.. hahaa

IntaNBerliaN said...

wah sedapnya... ank2 sy pun suka tp ibunya ni mls nk uli.. hahaa

nurbijen said...

gebu gebas tgk donut tu... Boleh laa anak2 makan donut made with love hingga puas :)

Ibu Lala said...

Sedapnya donut. Pernah buat time belajar dulu. Ni dah lama x buat sbb anak anak x suka

Kira Sakura said...

hahahaha sama la kita. kalau buat benda baru pestime mesti ada je yang spoiled nya. takpe lepas ni mesti menjadi lagi dan lagi dan lagi ekekekeke

hainom OKje said...

alahai tengok org buat donut, okje pun teringin nak makan eima hihi.... apa lagi bila tengok Fahim makan tu...Tetiba nak buat donut sekarang jugak ni hihi

Azizah Green Line said...

ok la tu kak..drpd org lgsg xtahu buat..hehe

Lynn Damya said...

Salam, haha gigih! Menjadi juga akhirnya...nampak sedap lah donutnye..nyum~nyum!! (n_n)