Wednesday, April 1, 2015

Dilema Menjawab Soalan Anak

pagi ni aku cam biasa masih lagi bz 
surat2 penuh atas meja 

so aku still dapat bw sesambil buat kerja 

bila anak-anak semakin membesar 
contohnya seusia Fahim 
persoalan yang bermain di minda dia 
dan soalan yang sering kali tanya 
macam mana die dan adik die boleh ada dalam perut mama tu kadang kala 
agak sukar untuk aku menjawabnya 

jawapan aku ... ni jawapan selamat diri ni 
"mama kan dah kawen, mmg la ada anak"

tapi walaupun pada hakikatnya ini semua ketentuan Ilahi 
rezeki, jodoh dan ajal
 
kadang tu Fahim tak puas hati sbb persoalan die tak terjawab die tanya lagi 
takan aku nak jawab soalan dengan jawapan sains dalam buku teks sains tingkatan 3 kot 
selalunya aku tukar cerita 
sbb aku rasa belum masanya lagi nak terangkan dan dah tentu2 die tak faham 
kang banyak lagi persoalan bermain kat minda budak tu

itu la dilema seorang ibu menghadapi soalan2 mencabar minda dan akal anak-anak yang kian mebesar
fuhh lap peluh


ni haaa contoh seorang ibu menjawab soalan anak die 


17 comments:

Mona Lea said...

nak menjwab mcm mana tu? hehehehe.

Nad MamaZN said...

bijak, bijak.

SalbiahM said...

amik masa sikit nak faham gambar tu..hehe.pernah kena tanya ngan anak sedara, saya jawab 'atam tak tahu, atam belum kahwin'.

~aSHa~ said...

bijakjawapan tu..boleh tiru..


akak pun selalu disoal
pernah dia berteka teki begini...

mula2 papa keluar dari perut mama lepas tu danish lepas tu dia lepas tu adik2...ahahahah

ini jawapan maisarah tu

Nieyl said...

hihihi..jawab selamat...
Singgah sini...

Puan Kutu said...

hahaha memang susah tu nak menjawab..

Qhaifa Nur said...

kalau anak akak yg no 4 tuh eima...
siap tanya kenapa mama/papa kahwin tak jemput dia..nak gelak pun ada

mrs.ecam said...

ha ah...siap kdng nangis beria sbb dlm gambo kawin xdek gambo die...pastu asikkk la tnya die mane knape xdek....ayahnyer jwbkan...masih dlm proses...derrr
lg la bdk tu bnyk soklan...huuuhek

wahida said...

aku gelak sakan baca komen kak qhaifa tu..

kahkahkah...

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam eima,
sila keluarkan jawapan lekaih
iols nak copy paste :)

Daddy Ziyyad said...

sebenarnya, tak di jawab pun tak boleh..

bagi saya la kan, kena jawab secara jujur, benda yg betul..cuma cara pendekatan kena pandai...contohnya, gunakan education video pasal reproduction yg ada di Youtube..

kucen master said...

kalau tak jawab, nanti budak tu google sendiri kang...

Aty_Fared said...

kaaaaaaaaaannnn.. aku pon selalu trpikir bende yang sama.. biler kot dak qaleef boleh nak tanya bende2 macam ni nanti.. apa ke bende aku nak jawap...huhu... ni sekarang.. anak aku tengok perut mak nya kembung.. die tahu ada baby.. pastu kekadang.. die macam carik2 jalan macamane nak kuarkan baby dari perut aku.. adeyyhh...

LYAfrina said...

haha..
soklan mati tu...

itulah..mkin besar makin byk soklan2 dari anak..y x mampu terjawab kdg tu..haha

ch@ said...

aku pun masih belum terjawab lagi, cuma dia tahu la adik keluar drpd perut umi. stop situ je la. kalo ada soklan pepelik, mau pening pala aku mikir jwpn.

TeacherAzimah said...

hahahaha hampeh gila jawapan mak dia hahaha...
sy pilih utk jawap dgn btl. lbh baik anak dpt info yg btl dr ibu sendiri.. drpd dpt dari lain2 sumber.

Lynn Damya said...

Salam, hahahahahahaha a'ah kan, ini antara killer question lah utk mak2 ni, hahaha...yg gambar tu dah mmg jawapan paling kreatif dah tu, haha!