Tuesday, April 7, 2015

Resit Pertama GST aku

selepas pelaksanaan GST aku tak penah pun beli ape2 barang 
sbb tak de keperluan buat ape nk beli kan 
klu boleh berjimat kita berjimat 

hari ahad ari tu aku dah berbelanja di store yang mengenakan GST 
ade separuh barang masih dalam harga seperti dulu 
ada yang sedikit naik 


ini adalah resit pertama aku selepas pelaksanaan GST

semoga Tok Jib kotakan janji 
GST dilaksanakan demi kebaikan negara dan akan ada imbuhan kepada penjawat awam '
kenaikan gaji dan bonus berbulan-bulan 

mampuih kena marah ngan org swasta aku  tulis cam ni ......
pastu harga barang lagi melambung naik 
hanya kerana Penjawat Awam diberi bonus setengah bulan gaji ... kah kah kah 


aku juga berbelanja di DAISO 
mencari system box utk drawer stationery aku ni 
kan dah bertukar opis 
so lacinya berterabur ... aku dah biasa amalkan 5S di pejabat lama
so nak tak nak kena la pi melabur sikit 

kat DAISO bukan lagi RM5 untuk setiap barang 
tapi sekarang ni dah RM5.30 dah 
dah dikenakan GST 6%


sblm ni klu kedai luar negara nk buka cawangan di Malaysia tak perlu bayar tax ke...
katanye pengurangan & penyelarasan  tax terhadap semua jenis barangan dan perkhidmatan
sepatutnya pada Harga RM5 dulu pun mmg dah termasuk tax ... tapi sejak kerajaan umum GST ni 
tax ditambah dalam harga barangan

aku pun tak pasti ..hanya sekadar pemainan minda sahaja 


selamat berbelanja secara berhemah

12 comments:

Nad MamaZN said...

sehari bape rm kene byr gst.. sebulan? setahun? 'syukurlah malaysia masih aman'

pffttt..!

juicy X said...

takua (tauhu) pon kena gst..lawak apakahhh huhuhu

Puan Kutu said...

tulah kan,barang yg sepatutnya sebelum ni ada cukai dah pun kita tak tau,semua barang sudah gst 6% walaupun sebelum ni dah ada cukai

klulah ada kenaikan gaji Alhamdulillah,tp camna ngan swasta?Kesian kt depa

nuyui a.k.a miss YUI said...

trima kasih tok jib...

mohon timbg rasa juga pada pjwt swasta..hohohoho

syawalsimpsons said...

ada yg sokong GST..ada yg tak...pada aku senang....kalo dah ada GST...follow je la..janji berjimat itu perlu...membeli sekarang, ikut keperluan je..bukan kehendak

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ima,
gitew la malaysia
kag dikata lebeh2 kang kena halau kuor malaysia yerdop :P

~aSHa~ said...

mereka naik kan harga siap2...

ceh betul kan

Diana Rashid said...

itu lah..pelik kan..kata tak de GST tetiba ada pulak..lepas tu bila di tanya..dia jawab.."memamng kena GST.."..pening dok pikir..lama2 kita ni semua gila sebab GST je...

Diana Rashid said...

itu lah..pelik kan..kata tak de GST tetiba ada pulak..lepas tu bila di tanya..dia jawab.."memamng kena GST.."..pening dok pikir..lama2 kita ni semua gila sebab GST je...

lieyalatif said...

ooo ye ke kat daiso dah rm5.30... eiiii tak best dengar....dah le lieya suke gi daiso.... tapi nak buat camne....semua kerna gst huhuhu

hainom OKje said...

Bila dah hadap perlaksanaan GST ni baru tau selok belok diakan Eima....ingatkan dulu 6% dari total jer rupanya barang pun naik, tak campur 10% service charge lagi tu.....emmm

Lynn Damya said...

Salam, heh geram aku tgk GST ni..klw kat Tesco or tempat lain mmg xperasan semua barang ade GST temasuklah GST dpd tesco tu sendiri...tp bila pegi kedai yg ade fix price mcm DAISO, mmg terasa sugguh semua pun kena GST, kat situ barulah bleh kira berapa banyakkkk kita dh byr GST bila sekali beli tu...hadoi!!

haa ni org swasta xpuas hati ni sbb terbeban~haha