Monday, May 18, 2015

Puan Eima Memasak | Resepi Laksam dan Laksa Kuah Lemak

anak-anak aku memang penggemar Laksam & Laksa Lemak Pantai Timur 
aku dulu tak suka sangat tapi lepas kawin 
mak mentua rajin sangat masak laksa ni 
buat aku jatuh cinta dan dah jadi makanan kegemaran aku 
memang rajin request mak mentua 

aku juga buat laksam sendiri tapi kena praktis lagi untuk buat gulungan supaya cantik dan kemas
tapi untuk laksam aku tak amik gambar sebab agak stress nak gulung tengah-tengah panas 

Laksa Lemak 
makan dengan tangan pun sodap ....

tapi aku tak reti le makan makanan berunsur mee dengan tangan hehehe

jom tengok Resepi Laksa Lemak & Laksam by eima 


Bahan-bahan Kuah Laksa Lemak

600gm ikan kembung
2 bungkus santan pekat RM2
1 sudu teh lada hitam(suka lebih boleh tambah)
2 batang serai - dititik
3 keping asam keping 
2 ulas bawang besar
1 inci halia
2 cawan air

Bahan-bahan Laksam

1 cawan tepung gandum
2½ cawan air
1 cawan tepung beras
2½ cawan air 
sedikit minyak 
sedikit garam
alatan - periuk pengkukus/tudung periuk

Cara-caranya

Kuah Laksa Lemak 

1. Rebus ikan dan buang tulang
2. Kisarkan hingga hancur dan halus
3. Kisarkan bawang besar, halia dan lada hitam yang ditumbuk dahulu 
4. Masukkan di dalam periuk ikan, bahan dikisar, asam keping dan masukkan serai yang dititik
5. Bila semua bahan sudah masak dan berbau wangi masukkan santan pekat dan slowkan api 
6. Tutup api apabila santan sudah masak.

Laksam

1. Bancuhkan 1 cawan tepung gandum dan 1 cawan tepung besar dengan 5 cawan air
  - jika berketul boleh guna blender 
2. Kasukkan garam dan sedikit minyak dalam bancuhan
3. Panaskan periuk pengkukus dan tuang bancuhan dalam tudung periuk
4. Kukus selama 3-4 minit dan keluarkan
5. Gulung laksam semasa tengah panas

***tips : 1 adunan laksam 1 cawan tepung bersamaan 2½ cawan air untuk kedua-dua jenis tepung.

Sambal 

1. 8 batang cili api merah 
2. 10 batang cili kering 
3. sedikit belacan dan garam
4. Tumbuk hingga hancur dan lumat



Selamat Mencuba !!


semalam memang makan sampai puas la 
sama je aku rasa air tangan MIL dengan hasil yang aku buat ni 
sedap .... pujian masakan sendiri
 

17 comments:

Nad MamaZN said...

nape skrg baru upload resepi ni...??!!! huhuhu
nak buat sendrik dah tak sempat ni
setahun akan dtg kot baru bleh dpt merasa, uwaaa!!!

Mar Mansor said...

suami saya pon suka laksam..nak buat tujauh sekali..kalo rajin leh buat ni..thanks resepi

aTieYusof Family said...

wow..sedapnya laksam...
sy klu laksa pandai lah jugak nk masak, tapi klu laksam sy blm pernah try buat...:)

ridmas mas said...

febret jugak..!!! dapnyaaaa

jom join --> http://ridmasrm.blogspot.com/2015/05/tangkap-gambar-like-post-dan-share.html

eima said...

Nad laksam dan laksa lemak ni tak yah pantang setahun laksa penang tu je kena pantang sbb mee die tu buat tepung beras yg ....klu laksam tepung gandum.....

Nieyl said...

Hmm..sedapnyer...

NURUL AQIDAH AZAHAR said...

sedapnya..dh lama tak makan

nur anis said...

saya suka makan laksam...sedap!

Daddy Ziyyad said...

Saya pun suka laksam..
Tapi susah nak cari kedai yg jual..

Kalau ada, selalunya tak sedap pulak tu..hahaha

Puan Kutu said...

nak buat kuah laksam tu no hal..nak buat laksam sendiri gulung2 tu ja tak dapat kekuatan lagi.,haha

Diana Rashid said...

sesuai untuk raya nanti...:)

TunSha Ayunie said...

Orang Johor makan laksa dengan tangan... mee nya guna spagetti... tapi aku pun suka laksam..laksa... haihhh kebulur plak tetiba...

εïзmummyHazaεïз said...

sedappppp nye.... teringin tetiba ni

MizzTina said...

sy suka makan..xsuke masak.. sian laki sy..

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ima,
terer uols
iols dok tak gheti lagi masak kuah laksa
selalu suruh my mak yang masak he3

azizah green line said...

suka sangat laksam!! tapi nak buat cam leceh je kak..tp teringin nak buat sendiri

Nur Khairiah Irwanie said...

sedapnye...