Thursday, August 27, 2015

Ransang Minda Anak-anak Dengan Alphabet Puzzle

Adek Icha 
sangat manja
sangat garang
sangat petah bercakap 
sangat pandai memujuk 
dan banyak lagi sangat 

budak manja mama sorang ni  
kalau bermain mainan die 
memang die tak suka menyimpan 
jenuh la mama ni mengemas balik 
sehari berkali die main mainan kegemaran die tu 
so puas la mana tertonggeng kemas 
bukan tak ajar dari kecik .... kecik-kecik je rajin 
bila dah banyak akal ni ... banyak la akal die auta mama tak nak kemas 
mangsa paksaan mama kena kerahan mengemas 
abang la... si Fahim yang akur je perintah mama selalunya 
jarang die membantah .....Fahim memang jiwa dan hatinya lebih lembut
kesian abang bila kena kerahan mengemas kecahan si adek .....





ni la mainan kegemaran alisha 
small alphabets puzzle ni 
kadang-kadang susun susun huruf a-z
kadang-kadang susun ikut warna
kadang-kadang susun ikut huruf dan nombor yang sama 
kadang bina kotak dan rumah 

mainan seperti memang ikut kajian dpat meransang minda kanak-kanak lebih kreatif
sbb ada berwarna-warni, berbentuk pembelajaran
berkos rendah dan selamat 

gadget tetap main 
tapi bila tengah main mainan ni ... teringat ipad ditanggalkannya berterabur 
pastu main balik 
suka hati adik la ....
kami kat rumah pun bukannya marah dia pun menyepah tu 
janji adek suka ...abang ayim kan ada .... har har har

11 comments:

syawalsimpsons said...

alisha boleh geng ngan izz...kalo bab kemas, mengelat je...yg jadi mangsa, abg dia

nuyui a.k.a miss YUI said...

untung adik dpt abg rajin..hihihi

Nad MamaZN said...

sejibik nayli ngan zakwan..

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

Syoknye die main ye..hehe..tp main mcm ni lagi bgs dr main gadget kan..kratip sket anak2..^_^

*awk..sy tak preknen tau..tp saje gedik2 nk mengidam..agagga

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

Syoknye die main ye..hehe..tp main mcm ni lagi bgs dr main gadget kan..kratip sket anak2..^_^

*awk..sy tak preknen tau..tp saje gedik2 nk mengidam..agagga

Suria Lekatlekit said...

biarlah anak main bersepah sebab rumah adalah tempat kita & anak2 rasa selesa. kalau kat rumah sendiri tak boleh main, depa nak main kat mana ye dak??

ch@ said...

banyaknya alphabet icha. kitorang punya smua sudah habis dikunyah dikoyak dgn jayanya. kalau sudah bersepah mmg tak buat apa la, biar je sepah. sampai da tukar hijau baru kerah mengemas. keke.

Eintan Nurfuzie said...

sebenarnya time cmni otak mereka boleh serap seberapa byk ilmu kan

Lynn Damya said...

Salam, wahhh suka2..bagus budak2 kalau main2 pemainan minda camni..sel2 otak lebih berhubung katanya~ hahaha..sian fahim kena kemas...hahaa

Fendi Rocka said...

pergh.. betul-betul mengasah kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis. nanti pelan2 boleh ajk main dam ular..hahak

Kira Sakura said...

haihhhh pening la kalau kemas benda kecik2 niiiiiii. stress stresss kihkihkih