Tuesday, September 8, 2015

Buah Betik Pertamaku

pokok betik dah berbuah dan buahnya dah masak pun dah 
gembira sangat bila pokok yang ditanam sendiri dah membuahkan hasil 
waktu mula-mula pokok ni mengeluarkan putik 
susahnya nak letak asyik gugur je 

lama juga la pokok ni nak matang 
comel-comel je buahnya
saiz tapak tangan aku je 
memang baka jenis kecil
aku ingat lagi .... aku beli buah ni ketika trip ke Hatyai, Thailand tahun lepas 
bijinya ditabur di belakang rumah 
yang tumbuh hidup subur hanya sepokok ini je 
yang lain tak menjadi 



rasa buah betik pertama hasil dari pokok aku ni tatau ape rasanya 
hari ahad lepa MIL datang .... memang aku saja simpan untuk MIL dan memang dah niat 
nak bagi MIL bila pokok ni dah berbuah ....sebab betik ni buah kegemaran beliau

kembar setangkai si betik ni pun dah selamat aku bagi pada MIL 
memang sedang elok MIL datang tu dah kuning-kuning dah 

kali kedua betik masak nanti ... baru aku tau ape rasa betik ni 
sedap ke tak ..... 

heeeeeeeeee tak sabarnya 

12 comments:

AnneRaini said...

samalah, akan teruja jugak kalo buah hasil tanaman sendiri menjadi. tp buat masa ni tak pernah tnm pokok buah lg. mak abah je rajin tanam pokok.

Diana Rashid said...

saya tanam betik tak besar2 dah berapa bulan dah tinggi lutut je..hehehe

Puan Kutu said...

Amboi menantu misali hasil tuaian pertama bg MIL dulu. memang terbaiklah..kami sefamili mmg suka betik nyum nyum

MizzTina said...

hehehe..ingtkn akak dh rs.. untung ada tanah, umah sy hbs bersimen dr depan ke belakang.. tepi longkang je ada, tu pun ciput..

Lynn Damya said...

Salam, wahh bestkan...tabur2 je ade jugak yg tumbuh, atleast ade lahh walaupun yg lain ke laut~ hahaha..penah gak feeling cmni, sbb betik belakang rumah berbuah jugak dulu, tp skang dh xde..huhu

nusha fasha said...

Sronok bila tanam ada hasilnya...

Eintan Nurfuzie said...

sellau bujur.. ni mcm bolat je

Kakcik Nur said...

Cantik rupa bentuk betik tu.

Tapi kalau tanam betik dekat rumah, akarnya boleh memecahkan lantai simen... :)

aizamia3 said...

Masa memula pindah rumah, pokok betiklah yang di tanam, masak dekat pokok je, rezeki burung dan ulat.. sekali petik, manis.. sedap.. Alhamdulillah.. tapi at d end, kena tebang sebab tanam rapat dengan pagar,

Kira Sakura said...

kalau kira, kira rasa dulu. ekekekeke. sebab buah sulung kan. orang kata kita kena rasa dia dulu. tapi takpe niat baik. insyaAllah rasa dia mesti aummmm

meh kasi alamat dekat kira. ada benda nak pos ;)

syakira.yaakub@gmail.com

aiman mania said...

ni mesti manis punya ..macam tuan dia..haahhahahha

hainom OKje said...

Wahhhh....menantu mithali ni tau...mil didahulukan.
Berapa lama pokok betik tu nak berbuah Eima dari tanam...setahun ada?