Tuesday, September 22, 2015

Hati-hati Beli Emas Online

sekarang makin aktif perniaagan online 
dari produk kecantikan, pakaian hingga ke emas pun ada 

kalau barangan lain yang dijual secara atas talian ni memang aku percayai kerana risiko kerugian akibat ditipu sebagainya itu sangat rendah dan tidak besar 
tetapi jika EMAS yang dijual atas talian ni 
memang agak sukar aku nak hendak percayai termasuklah KUTU EMAS 

tambahan pulak sekarang ni ramai yang dah tertipu, bukan orang biasa je tokey kedai emas di Kelantan pun dikatakan telah tertipu 

besi disadur dengan emas untuk mengaburi mata pelanggan 
bukan hanya emas perhiasan, emas plat pun sama






gambar ihsan FB

emas yang sebenar tidak lekat di besi berani semasa diuji.

oleh itu bagi penggemar, pengumpul dan penyimpan barangan emas dan plat emas untuk pelaburan sila berhati-hati dan beli dengan agen/kedai yang sah dan terkenal 
untuk mengurangkan risiko penipuan seperti ini.

pada pendapat aku belilah emas perhiasan dan plat emas di kedai emas seperti Wah Chan, Poh Kong, Emas Sri Pinang dan lain-lain, harga upah memang mahal sedikit tapi berisiko rendah 
jika terjadi penipuan seperti ini kita dapat membuat laporan dan bukti resit pembelian dapat kita guna untuk membuat aduan kepada pihak yang berkenaan.

zaman sekarang kita kena lebih berhati-hati dan bijak 





9 comments:

hainom OKje said...

Hari tu baru dengar berita ni Eima ...Pak Jilap yg habaq....maklum le mak ni malas sikit nak membaca hihi...Dahsyat ek orang menipu ni....
OKje mmg tak pernah pun beli baju online...inikan emas mmg tidaklah kot

SalbiahM said...

saya nak beli baju online pun tak berani, takut banyak defect..semoga para pengumpul emas berhati-hati pas ni

Nieyl said...

Emas saye x penah lagi nak beli on9..
tak berani laaa...

Chekgu Azrine said...

Ahkak beli emas online tp dgn org yg mmg kita kenal...alhamdulillah..Allah permudahkan urusan..yg xkenal ni xpecaya sgt..sbb benda2 camnila

Puan Kutu said...

Takut juga sebenarnya nk beli emas online ni..tp tulah sbb murah sikit tu yg orang suka..sapa tak suka benda murah..kena hati2 sebenarnya..yg menipu ni tak byk.Tp kerana nila setitik tu memang rosak susu sebelanga

Nad MamaZN said...

sblm nak beli tu, tgk2 dulu post2 sblm ni.. apa komen2 pembeli2 sblm.. kot ada yg takbest jgn beli dr kita terkena baik kita elak awal2

LYAfrina said...

mcm2...
lya mmg x pcaya bab beli emas kat on9 ni..
better beli kedai emas direct

azizah green line said...

takutnya.. banayk betul penipuan

Kira Sakura said...

lepas ni nak beli emas kena bawak magnet siap2