Monday, September 14, 2015

Korang Guna American ke British English ??

Semua sedia maklum bahawa Malaysia menggunakan Bahasa Inggeris British (Commonwealth)
Negara yang pernah dijajah oleh British akan menggunakan British English atau lebih dikenali sebagai negara-negara komenwel.

tetapi di Malaysia kebanyakkan Bahasa Inggeris kita ni bercampuk aduk American slang, Manglish dan British English

kebanyakkan filem, drama dan rancangan televisyen di Malaysia adalah dari America Syarikat 
jarang sekali ditayangkan cerita dari United Kingdom ... cerita UK yang aku suka tengok sekarang ni di AXN astro Sherlock Holme dan dulu adalah Merlin 

85% rancangan televisyen dari barat adalah dari US dan kosa kata yang digunakan oleh rakyat Malaysia adalah American English Slang 






































sedikit sebanyak mengganggu proses pembelajaran anak-anak di sekolah tetapi bagi aku as long as anak-anak minat untuk bercakap dalam bahasa inggeris tak menjadi masalah 

Perasan atau tidak .... kita lebih banyak menggunakan American English Slang kan .....

10 comments:

Puan Kutu said...

Belajar bahasa hari ni..ya betul kita byk guna american slang..ada sikit ja yg british..baguih la entry ni.suka2..hehe..

Aty_Fared said...

aku guna bahasa pasar asal boleh jer..tak pasal british ker american ker.. heheh..tapi memang.. macam kat sekolah anak aku sekarang pon.. aku kat umah sebut lain..kat sekolah sbut lain.. anak aku kompius.. dah tu acaner..

nur anis said...

campur campur...huhu

ayu Ismail said...

akak guna maglish je hehehhe...

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

Rase kat mesia ni ramaiii yg dh bercampur2 american n british eng ni..hehehe

Nadratul Syazwana said...

Bercampur campur dah hehehe. Tapi still sama maksud tak apa :)

Tengku Sofia said...

Mula-mula saya nak kata British but sekali tengok rupa-rupanya dah bercampur-campur British dengan American.

ch@ said...

ha ah la weih...haha. aku terlebih byk guna american. wah gittu.

aizamia3 said...

yup.. mungkin sebab banyak tengok rancangan dari Amerika kot.. ;)

Syah said...

jom join GA ni..rm200 menanti anda!

http://nasuha-itsmyessay.blogspot.my/2015/09/giveaway-rm200-by-mkhaicom-2015.html