Monday, September 21, 2015

Resepi Kek Coklat Kukus Mudah dan Menjadi

aku ni memang tangan kayu 
bab memasak dengan baking agak keras sikit
sedangkan aku dah belajar memasak dari umur 13 tahun tapi sejak mak aku meinggal dunia, aku habis SPM, aku meneruskan pelajaran dan bekerja 
memang agak lama aku tinggalkan dapur sehingga aku berkahwin baru masuk dapur balik 

aku rasa lebih dari 5 tahun kot ....memang aku lupa semua yang mak aku pernah ajar aku dulu 

bila dah anak-anak dah besar ni 
macam-macam yang diorang request 
tak mau yang kat kedai ...ok mama cuba buat 

aku dulu memang pernah sekali buat kek segera dalam kotak cuma tambah majerin dan telur tu tapi bantat 

tapi kali ni aku try lagi sekali ...resepi ambil dari googles
memang menjadi ...tapi dah lupa kat blog mana aku amik 



KEK KUKUS COKLAT

Bahan A
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko Van Houten 
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
¾ cawan susu pekat manis

Bahan B
3 Biji Telur gred A(suhu bilik)
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C
1½  tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat

Cara-cara:

1. campurkan semua BAHAN A ke dalam periuk, panaskan dengan api yang kecil dan kacau untuk sebatikan semua BAHAN A. kacau sehingga semua bahan larut dan tutup api. tidak perlu sehingga mendidih.  Kemudian sejukkan.


2.  Pukul BAHAN B  hingga kembang dan masukkan BAHAN A yang telah disejukkan. Kacau dengan whisk sehingga sebati.


3. apabila dah sebati masukan BAHAN C yang telah diayak dan kacau hingga sebati dalam 10-15 minit.


4. masukkan dalam bekas lompang atau bekas acuan kek yang disapu majerin. Sukatan ¾ acuan.



5.  Sebelum masukkan ke dalam periuk pengukus pastikan periuk pengukus telah dipanaskan dan telah mendidih.


disebabkan aku lupa nak beli coklat masakan dan butter....aku tak buat topping ...
aku cuma taburkan coklat rice atas adunan dalam acuan ...janji ada rasa coklat sudah.


adunan ini jika menggunakan acuan lompang dapat lebih kurang 50 biji.



ok next time maybe boleh buat lagi tapi aku nak cari resepi kek kukus vanilla kegemaran fahim pulak.
apa-apa pun kena rajin mencuba dan berani ...aku dulu sebab dah pernah bantat aku jadi takut nak buat lagi sebab rasa menbazir

kiranya resepi ni memang menjadi dan betul sebab orang tak reti macam aku pun berjaya.


 


10 comments:

Nieyl said...

Salam pagi...
mudah...nya...

Nad MamaZN said...

senang je kan..?
antara malas dgn tak je hehe
mak zakwan malas, amik yg 3minit masuk mirowave tu je haha

anak denesor said...

wahhhh nak try lah..hehehe..salam kenal

BW daripada Bloglist Nurfuzie Dot Com #1

Roziah Muhammad Nor said...

senang je nak buat rupanyan.

AnneRaini said...

nampak mcm simple. Boleh try nnti.

SalbiahM said...

thanks share dear..saya pun jenis tangan kayu gak ni.kena try, kot lah jadi

hainom OKje said...

Tengok pun dah tau mesti sedap ni....mesti mcm moist gitu kan Eima....sebab dikukus....Teringinlah nak try tap serbuk coklat tak de. Pernah beli serbuk coklat ni pas tu tak guna pun...tau tau dah expired tu yg malas nak beli lagi tu

LYAfrina said...

sedapnya....

azizah green line said...

sedapnyaa... nyumm!

Kira Sakura said...

pakai serbuk koko van houten tu memang yummy!!!