Tuesday, January 19, 2016

Gulai Ayam Kegemaran Fahim

sejak balik dari Langkawi bulan lepas 
Fahim dan Alisha sukakan kari 
sedap katanya 
dari dulu mama suruh makan tak nak 
kan sekali rasa terus suka 

balik Langkawi hari tu ... kami atur makan malam kat rumah mak-mak menakan aku 
sejak dari tu ..sejak pertama kali fahim rasa kari toksu dia 
balik rumah asyik "mama masak la kari macam toksu"
ayat tu la yang dia dok ulang hari-hari 
aku pun sebenarnya rindu masakan maksu aku juga ni 
sejak mak aku dah tak ada, maksu aku la tempat aku bermanja selain MIL 
sejak mak aku dah tak ada maksu aku yang banyak jaga aku dari bab urus majlis kahwin aku sampai sekarang ni dia masih lagi ambil berat pasal anak menakan dia ni 
sebab tu aku sayang maksu aku lebih dari mak-mak menakan lain 
anak-anak aku pun manja dengan toksu depa ni 



terus dari periuk aku snap 

aku memang jenis masak sikit-sikit je 
malam karang kalau tak cukup aku masak menda lain 
gulai ni memang style utara ada letak kerisik 


fahim terus bagitau toksu dia yang dia suruh mama masak kari macam toksu 
MANJA tu nama panggilan aku di kampung, kawan-kawan sekolah, kawan-kawan zaman study dulu dan panggilan enPanjang kat aku 
ada juga kawan-kawan blogger ni yang panggil aku manja 

orang kedah dengan gulai memang serasi bersama 
tetiba rindu masakan maksu aku pulak 
rindu sambal belacan dia 


16 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap sedap gulai lagu ni..mkn dgn ns pns. perghh!

Nad MamaZN said...

pandai fahim ngan icha mkn kari :)

Usmi Hikma bt Rusfan said...

eima... share resepi pls....

mOnamie said...

Menyesal baca tengahari.. sambal belacan, ikan pekasam.. gulai.. hmmm lapaq~

JR said...

Anak2 saya juga masa kecik2 dulu tak suka makan kari walaupun orang Utara dan kari berpisah tiada. Tapi sekarang bila masing2 dah besar baru depa tau sedap dan nikmatnya kari..

Suria Lekatlekit said...

yalah kan.. orang kedah memang suka makan gulai.. tapi sini kalau sebut gulai jadi masak lemak la. kena sebut kari hehehe

wahida said...

ooo letak kerisik ye...tak pernah try lak letak kerisik...boleh try...
mmg nampak sedap ni...

Diana Rashid said...

orang kedah boleh dikatakan semua suka gulai.suami saya kalau buat gulai hari2 pun tak pa.hehe

azizah green line said...

sedapnya kari ayamm!

idzwa kamaruddin said...

cicah roti pun sodap~

Mar Mansor said...

wah kari ayam..suka buat cicah roti..kembang hati bila anak suka makan kan..siap puji tu

Qhaifa Nur said...

Ank2 pun suka kari..hubby dr x suka dh tersuka...

Eintan Nurfuzie said...

oo.. manja.. nk panggil manja la lps ni

lieyalatif said...

pakai rempah ape tu beb.... sebab tak mcm kari....aku suke laa lauk2 gini gulai2 nieh...buat plak sambal belacan kaww...ikan masin...perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....

hainom OKje said...

Org Utara mmg tak boleh tinggal karikan Eima. Fahim ngan Alisha ni barulah betul anak org Utara hihi...

Pergh!! kalau kari buh kerisek tu, mesti pekat kan.

Teringin pulak kari daging weyh

hainom OKje said...

Org Utara mmg tak boleh tinggal karikan Eima. Fahim ngan Alisha ni barulah betul anak org Utara hihi...

Pergh!! kalau kari buh kerisek tu, mesti pekat kan.

Teringin pulak kari daging weyh