Wednesday, January 6, 2016

Permulaan Mencabar Percutian Keluarga ke Langkawi

21/12/2015

ke Langkawi kali ini kami memilih membawa masuk 4 buah kereta menggunakan perkhidmatan Langkawi Auto
kali ini kami memilih Langkawi Auto, yang lepas kami dah cuba Langkawi Roro 
nampaknya aku lebih suka Langkawi Auto sebab ada 2 masa perjalanan dan lebih cepat cuma harga lebih mahal sedikit dari Langkawi Roro 


semasa dalam Langkawi Auto pengurus Apartment tempat penginapan kami di Langkawi tu call aku cakap apartment yang aku booking tu lift rosak 
dan 3 unit yang aku booking tidak sama aras 
memang terus serabut kepala aku 
sebab aku dah uruskan dan request sama aras, bersebelahan dan unit bawah 6 bulan sebelum perjalanan
masa  dah on the way baru dapat tahu 
dengan rombangan 31 orang 
agak-agak apa reaksi aku time tu .... memang pening...serabut ...stress gila ...
kalau semua orang muda ok la kot kalau kena panjat tangga 
ni ada moyang dan warga emas 
kalau boleh aku nak berikan semua ahli rombongan aku percutian yang terbaik 


dalam aku serabut dengan masalah mendatang ni 
nak pulak kena menjaga anak-anak aku yang ramai-ramai ni 
memasing nak duduk kat luar tak mau duduk kat dalam 
memang aku serabut .. nak marah kesian ... nak paksa kesian ... ini la peluang diorang nak tengok keindahan ciptaan Allah ni ....
peluang dan pengalaman macam ini bukan selalu dapat pun
mak redha .... serabut ....pening... pun aku layan juga karenah diorang ni 




suka ye dapat ambil angin laut ye adik icha 

dalam tengah serabut kes penginapan aku dapat call pulak dari BIL yang harga kereta sewa mahal dari deal asal ...naik harga  RM70.00
dalam line HP tak berapa clear sebab tengah laut ...sempadan Thailand - Malaysia 

BIL aku ni naik Flight...so dia sampai awal ...dia nak ambil kereta dulu...
tak nak tunggu organiser sampai
aku yang deal .... mesti la owner kereta nak bagi harga cun tu kat aku je kan ... 
lagi pun ini soal kepercayaan, sebab waktu orang ramai di Langkawi kereta sewa, hotel, makan, dan apa sahaja kat Langkawi tu semua mahal belaka ....
owner tu ingat aku jadi orang tengah la ....mark up harga ....
tak syok la kan bila jadi cam tu ... 
yang BIL aku tu pun bukan nak kenalkan diri dia tu adik sape ....
nasib baik dapat juga harga asal kalau tak memang lari bajet la 
tapi katanya kecoh juga, sebab esoknya aku nak tambah kereta depa dok bercerita dengan aku .... maaf la ye ...


dari Dermaga Tanjung Lembung aku terus ke Safa@Idaman Langkawi 

masuk kawasan apartment ....indah khabar dari rupa 
memang usang 
dalam website kemain lawa 

kolam renang berlumut hijau ....anak-anak aku yang 7-8 orang tu bagitau 
aku tak pi tengok pun sebab time ni memang dah stress gila dah 

reception counter 
ok reject!! 
aku call pengurus, maklumkan seluruh ahli rombongan aku tak setuju 
dan aku minta refund di waktu peak season
orang yang super ramai kat Langkawi
aku ambil keputusan paling gamble tanpa jaminan tempat bermalam yang selesa untuk keluarga besar kami ni 
tapi kalau takat nak bermalam di rumah kampung aku boleh je sediakan  
ai kan orang langkawi, rumah tok aku muat je 

oh ye ...walaupun Safa@Idaman Apartment ni indah khabar dari rupa tapi pengurusnya baik
aku suruh die refund segera ...dalam masa 1 jam duit dah masuk akaun.... deposit aku 4 digit tau 
TQ En. XXX sebab bagi kerjasama yang baik ...

jom terjah satu persatu hotel yang ada 
dalam semua orang tolong juga call, aku teringat HIG pernah beli Kondo Istana 
dan Alhamdulillah banyak lagi kosong .... rasanya time ni ramai yang belum tahu HIG beli banyak lot kat Kondo Istana tu kot 

syukur sangat 
walaupun dulu kondo istana ni suram ...sepi....usang .....tak terurus ...
sekarang ini memang nampak banyak sangat dah perubahan 
mungkin kerana  HIG ambil alih separuh dari unit-unit di sini 

aku harap Kondo Istana ni kembali ceria seperti 20 tahun lepas 
ramai orang berkeluarga akan memilih untuk menginap di apartment dari hotel untuk penjimatan dan hubungan kekeluargaan 

semua orang puas hati dengan keadaan bilik yang bersih dan paling penting diorang happy sebab kompleks HIG kat sebelah je 

waktu check in aku boleh tarikh nafas lega dah 
walaupun dah lari sikit bajet sebab harga kondo ni lebih dari harga sebelum ni 
tapi boleh lagi la ...sebab ada supahiro tolong top up iaitu en baju hitam tu ler
TQ la sebab buat semua orang happy walaupun kamu merana sikit
demi keluarga kan ... tak pe la kita berkorban sedikit ...eehhh banyak juga sebenarnya 


ok petang jom terjun kolam Kondo Istana yang dah bersih 
siapa yang penah menginap di sini sebelum-sebelum ini pasti tahu 

satu permulaan yang mencabar bagi organiser macam aku 
bila banyak kepala..macam-macam ragam ada ....bertabahlah



TQ la sape baca sampai habis tu ... hahahaha

11 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

haihh bila lah dpt bercuti ke lgkawi ni..huuhuu

SYANI said...

Baru tau Eima orag Langkawi...
Dah lama tak pegi Langkawi.. Mesti dah banyak perubahan kan.

Kakcik Nur said...

Pernah menginap di Konda Istana satu masa dulu - memang selesa.

Tapi tengok yang awal tu, kalau tempat penyambut tetamu pun nampak berhabuk, macam mana gayanya? :(

miss eimanhikmah said...

mmg pening kepala klu cmni...huhuhu

JR said...

Masa isteri saya kerja selama 2 tahun di Langkawi, saya jarang ke sana ketika musim cuti, percutian di musim cuti cuma mengundang rasa rimas dan tak selesa. Mujur ketika itu ada kereta sendiri milik isteri di Langkawi tak lah jadi mangsa penyewa kereta yg menghisap darah ketika melihat permintaan kereta yg tinggi...

wahida said...

alahai sian ko nok...
nasib baik dapat jugak penginapan yang selesa...
pool berlumut? sadisnyaa weii..

azizah green line said...

mesti pening camni kan nak2 org luar..

jijah xpernah g langkawi lagi

Chekgu Azrine said...

Sis...mgkn akk terlepas pndang kot2 sis pernah bt entry psl sewa kereta..blh bg link kt akk x..tak pun akk nk no tel..bln 2 akk nk langkawi..

lieyalatif said...

laaa gitu jadinye ...cuak weyyy...kalo pi kite2 jek okey ni kite bawak family besar....mujur dipermudahkan jugak cari tempat penginapan....kalo takkk ade yg kene tdo masjid ni beb hahaahahaha.... lagi satu bile jadi gini spoil laa mood bercuti kite kan...mujur takde ape dan dipermudahkan...mood hepi2 cuti kembalik balikkkkk....

idzwa kamaruddin said...

fuh fuh fuh.....penuh emosi baca entry nie.

Yana Libra said...

stressnye kalo jd camtu..