Thursday, March 31, 2016

Bila Demam di Musim Panas


semalam aku EL sebab budak berdua tu demam sejak hari selasa 
diorg berdua memag jarang demam 
Fahim sejak dah besar ni memang jarang sakit, Alisha pula jenis memang antibodi dia kuat 
dari kecil begitu tapi kalau sekali sakit memang betul-betul sakit 

yang paling dirisaukan mesti la Alisha suhunya susah nak turun 
walaupun dalam berjerlum kepala berbalut tuala basah dan mandi dengan kerap
suhunya tak mau turun ke suhu normal 
makan ubat demam PCM tu pun 4-6 jam sekali dah 
semalam pi klinik, selalu kalau demam tinggi aku selang seli dengan ubat demam antara PCM dan Ibuprofen untuk kawal demamnya 
tapi klinik tu tak de stok ibuprofen pula

semoga Alisha dan Fahim cepat sembuh dan mama diberi kesihatan yang baik untuk jaga anak-anak mama

suhu 40.6'c walaupun baru lepas mandi dan berbalut kain basah 
tapi aku kontrol suhu Alisha dengan teruskan jerlum dan sponging whole body dengan basic H shaklee
risaunya ..kalau dalam 5 minit tak turun suhu Alisha memang aku bekejar ke ER 
tapi alhamdulillah suhu turun tapi maintain di suhu demam 

ikutkan hati aku malas nak bekerja lagi hari ni 
nak pastikan Alisha dah sembuh baru aku fikirkan pasal kerja 
tapi memandangkan boss aku akan pi kursus sebulan dan kemungkinan akan naik pangkat ke tempat lain dalam masa terdekat dan kemungkinan hari ni dapat surat rasmi 
aku keraskan hati datang kerja dan bawa si kecil aku ni sekali 
si Fahim ke sekolah juga sebab dah kebah sikit 
harap ubat demam bertahan sehingga pukul 1 nanti 
risau juga rekod buruk asyik MC je anak teruna tu 
baru lagi MC sebab ketumbit
risau juga ketinggalan dalam pdp


12 comments:

Puan Kutu said...

semoga alisha dan fahim cepat sembuh..klu anak yg jarang sakit ni memang selalu camtu..bila sekali demam tu teruk sikit.kita pun yg dewasa pun byk jenis camtu

nuyui a.k.a miss YUI said...

siannya deme.. moga cpt baik.

wahida said...

alahai siannya...
semoga cepat sembuh ye...
mmg risau kalau anak2 sakit ni..

mOnamie said...

manja.. risaunya.. tinggi tu.. sabaq na.. insyaallah nanti sihat .. mama kena kuat :-*

Qhaifa Nur said...

Tinggi demamnya...mau x risau
klau akak ank demam mesti ramas daun bunga cina...buat 1 badan
cepat sembuh utk bdk ber2 tu eima...

Qhaifa Nur said...

Tinggi demamnya...mau x risau
klau akak ank demam mesti ramas daun bunga cina...buat 1 badan
cepat sembuh utk bdk ber2 tu eima...

lynndAmya said...

Salam, alahai kesiannya..cuaca tak menentu skang ni..sentiasa berjaga2 je supaya tak sakit..hmm..

hainom OKje said...

La demam ke.....kesiannya.
Ohhh bagus pulak dak Alisha tu antibodi dia kuat. Kurang risaulah ko ek Eima. Akak yg kecik tu dulu rajin sakit pergh....pening kepala mak haih!

Yelah .....kita ni bekerja, mmg tak sedap hatilah kalau manjang EL...bos yg paham tak perlah jugak!

hainom OKje said...

La demam ke.....kesiannya.
Ohhh bagus pulak dak Alisha tu antibodi dia kuat. Kurang risaulah ko ek Eima. Akak yg kecik tu dulu rajin sakit pergh....pening kepala mak haih!

Yelah .....kita ni bekerja, mmg tak sedap hatilah kalau manjang EL...bos yg paham tak perlah jugak!

adianiez AIDA said...

anak2 da ok tak?
moga semua da ok ekk eima.
skang ni cuaca x menentu.
diorang kena num air byk.

Kira Sakura said...

Moga cpt sembuh deduanya. Musim panas skang ni risau bila dengar anak2 demam. Kita pun xkuat nk tahan rasanya

LYAfrina said...

tinggi tu demam..
mmg musim skarang byk y kna demam, ulser ..sbb cuaca panas melampau..
moga cpt sembuh ye.. byk minum air..