Monday, March 28, 2016

Perangai Orang Kita, betul ke tak ??

hari ni aku tersangat bz biasa la hari Isnin 
lepas tu rakan sejawat sebelah bilik bercuti kecemasan, anak tidak sihat 
so ai bz tu je nak bagtau 

esok-esok la aku BW kalau hari ni blog korang aku tinggalkan jejak tu maknanya aku mengular buat regangan otot jari kejap la tu 


semalam waktu tengah jd stalker kat FB 
aku jumpa ni 
bila aku baca komik-komik ni buat aku tersedar 
YES inilah bangsa Melayu, inilah Bangsa Malaysia dan inilah Kita 
kebanyakkannya aku sendiri pun buat ...astafirullahal a'zim












aku ni kadang tertekan like tanpa sedar 
hmmmm aku tak gembira tapi niat like tu nak maklumkan bahawa aku ambil maklum je 
hmmm rasa bersalah sungguh 





yang ini jadi budaya orang kita sekarang ni ... bukan orang kita je semua masyarakat dunia kot semua nk viral



yang ni aku pun selalu terfikir.... gelapnya hati aku 
kadang-kadang termengata tapi kat laki aku la... kesian laki aku terpalits ekali dengan dosa aku











niat dah betul demi menghormati Rumah Allah tapi cara kita yang salah
macam mana kita nak tarik mereka di luar sana rasai keindahan Islam kalau macam caranya kita tunjukkan kepada mereka.



apa pendapat korang dengan budaya ini di Malaysia sekarang??
bagus juga sebenarnya bila teguran dibuat seperti ini 
kalau hanya ditulis panjang lebar, malas hendaknya membaca bila dibuat dengan lukisan kartun 
sedikit sebanyak dapat ilmu tu 


13 comments:

Cik Puan Eka said...

heh! hampir smuanya adalah benar.

Qhaifa Nur said...

Itulah sebahagian perangai rakyat kita hihi

Eintan Nurfuzie said...

mm.. mmg terjadi.. x dinafikan

Puan Kutu said...

beginilah melayu.memang tak boleh nak nafi kot.entah bila nak maju.huhuhu

LydSunshine said...

SUka komik ni. Semuanya terkena dgn masyarakat melayu sekarang.

hainom OKje said...

Banyaknya weyh ko bagi contoh perangai org kita Eima.... hihi...
Tp mmg betul pun, mereka buat based pada true story yg selalu berlaku disekeliling kita...
Yg makan cili mesti terasa pedasnya ek.....

nuyui a.k.a miss YUI said...

hahah senyum jee.

lieyalatif said...

kehkehkeh tersenyum2 lieya bace nukilan komik2 tu...

tak dinafikan mmg ade terjadi dlm kehidupan kite ....tipikal malaysian kan...tak kira laa bangsa ape sekali pun....

wahida said...

aku bab org post sakit ke kematian ke mmg aku tak akan like...aku akan tinggalkan komen je...

lagi satu aku paling sakit hati org buang sampah kuar dari kereta...
aku didik anak2 aku walau bungkusan gula2 sekali pun, jangan buang keluar kereta...simpan dulu dah sampai rumah kang baru buang...

mmg banyak mentaliti/sikap kita kena betulkan...

lynndAmya said...

Salam, well~well~well mmg inilah dia kenyataannya...bab like tu, mmg sy like bukan sbb suka..tp lebih kpd simpati dan pay attention gitu...sbb tu kot skang Mark Zuckerberg dah buat icon sekali untuk liked tu..bagus betul!

Yg lain2 tu mmg betul..hmm, try ubah diri jd lebih baik masa akan datang (n_n)

adianiez AIDA said...

hakikat, kan?
kita :(
moga kita bersama ubah...
in shaa Allah.
tq for sharing.
benda baik gini patut share.

Kira Sakura said...

tula kadang tekan like tu bukan tanda suka. Tapi tanda prihatin. Moga xde la yang tersalah tafsir niat kita huuu.

org skang mmg ada je yg malas membaca bila buat mcm ni lagi mudah dakwah tu tersebar

LYAfrina said...

huhu..itulah hakikatnya..