Thursday, August 11, 2016

Musim Wabak Kucing ke Sekarang ni ?

aku nak sambung cerita balik kampung waktu raya hari tu la ... hahaha 
dah abis raya pun tak abis-abis lagi cerita waktu kat kampung aku tu ... 

waktu kat kampung aku hari tu budak berdua ni asyik la dok pi ke kandang itik je 
sehari 3-4 kali kot tak kira pagi petang 
seronok kot tengok itik-itik ni
itik pulak pantang ada orang datang penuh dia berkumpul


enPanjang ada beli mainan baru untuk Fahim dan Alisha waktu kat Amanjaya Mall 
mainan ape tah boleh terbang-terbang guna sensor ketinggian 
sepatutnya tak kan terbang tinggi tup-tup dah dok atas pokok 
tersangkut kat atas pokok tinggi pulak tu .. enPanjang dah guna galah pun tak sampai juga nak kait 
last sekali ambil kerusi panjat 


budak kena bebel dengan mama 

ni la dia mainan tu 

lepas dah tersangkut kat pokok tu terus aku simpan dalam kotak 
dok diam-diam dalam tu ...sampai ke hari ni tak main pun lagi tunggu main kat tempat lapang kot nanti




aku rasa la sekarang ni musim kucing sakit kot 
dalam 1-2  bulan ni 
banyak kucing mati 
waktu kat kampung ari tu 2 ekor mati 



punya menangis tuan kucing ni 
teresak-esak waktu tanam 
sehari lepas aku balik sini mati pulak lagi sekor 
pastu kat area rumah aku ni 2-3 ekor mati 

siap ada jiran call aku minta tolong alihkan bangkai kucing lagi 
kucing sapa tah mati kat rumah jiran aku tu .... dia penggeli kot tu yang call minta bantuan tu 
aku pi tolong masukkan dalam plastik hitam .... jiran aku tu pi buang kat tong sampah besar 

kucing-kucing yang rajin datang kat rumah aku tu gaya macam tak sihat je 
batuk-batuk teruk macam kucing kena asthma je 
pastu dah kurus ...hidung berhingus ....

Cik Eintan Nurfuzie maybe boleh jawab kot tak pun pencinta haiwan kita Yui
ada wabak kucing ke sekarang ni 
macam sakit je kucing-kucing sekarang ni 




11 comments:

lieyalatif said...

mcm wabak plak..lepas sekor..sekor mati...so jgn bagi anak2 main dgn kucing sebearngan...takut plak kalo ade jangkitan kan....mencegah lagi baik dari merawat org kata....

wahh bykknye itik....dulu ade gak membela kat kampung...riud dgn bunyi depaaa ajek ekekekeke

Nieyl said...

Not sure la...
sbb so far,my cat ok lagi la..sbb indoor cat...

nuyui a.k.a miss YUI said...

tu tkt pnyakai hawau ke apa nama tu. mmg berjangit kalau xasingkan.

virus parvo.

Yana MIB said...

tgk tpt kot kak..kucing kt rmh mertua sy xde lak sakit...xpn belum smpi sini lg wabak tu..kihkih :p

idzwa kamaruddin said...

sedih nyer tgk gmbr kucing tu :(

wahida said...

aku takut kucing2 area ko tu diracun...
sebab aku ada jiran dia geram ngan kucing2 liar ni, dia pi umpan dengan roti ke apa ntah, rupanya dia letak racun kat roti tu...smapai sakit kucing2 tu pastu mati...grrrrr...kami semua geram dgn perbuatan dia...

Qhaifa Nur said...

Takut juga duduk dekat dgn kucing mati...kata org apa..kena badi

Seronoknya tgk itik..byk sungguh..

Eintan Nurfuzie said...

Yup.. mmg musim.. cik en de kuarkan artikel hawar kucing tu..

Eintan Nurfuzie said...

Yup.. mmg musim.. cik en de kuarkan artikel hawar kucing tu..

LYAfrina said...

a ah..skrang mmg musim wabak kucing tu.. kucing selsema+ x bermaya..tgk byk kes kt grup kucing

hainom OKje said...

Weyh ye ke Eima wabak kucing tu? Kucing endatang kat rumah mak ni pun ada gak yg seme, bersin mcm manusia...kurus pun ye...tp panjang umur tak pulak mati hihi....

Nasiblah ada bapak panjang mainan kalau tersangkut atas pokok senang nak mintak tolong ambik hihi