Wednesday, October 5, 2016

Tragedi Aidil Adha | Kepala Alisha Berlubang

aku sekarang ni dalam mood ke laut menulis blog 
banyaknya cerita yang nak aku ceritakan 
tertunggak tertangguh-tangguh 

sayangnya hai .... blog terabai sebab tuan ni dia ni asik ke laut je 
tapi memang sungguh pun 2-3 minggu ni aku ke laut pun 

tarik nafas dalam-dalam .... lepas ....
jom terapi minda sikit supaya mood kembali dan semangat menulis kembali 

aku mulakan dengan cerita hari raya Aidil Adha yang lepas 
kami balik raya kampung enPanjang 
tapi biasa la raya haji .... tak ramai pun yang balik kampung 
tak semeriah mana tapi tengahari tu berlaku kekecohan bila anak dara aku jatuh dan berlubang kepala terkena bucu dinding kat mana tah 
nenek cakap darah memancut-mancut 


waktu mula kejadian tu aku tak sempat nak ambil gambar pun 
anak tengah menangis kepala berdarah-darah 
mama panik hoi .... tak pernah lagi anak dara aku ni sampai berdarah begitu 
ni gambar bila nak cuci darah kali kedua .... nak tukar handyplast tu

kesnya ...kucing kat kampung tu beranak kecik ...yang si budak-budak ni semua pakat pulun berkumpul tengok anak kucing ...sedang mulut mama korang ni dah berbunyi sudah masuk dalam sekarang ....ingatnya budak berbua mengikut mama rupanya .... pergi ke dapur lagi 
baru je aku letak bontot nak korek bag cari barang dah dengar suara Alisha menangis 
sabar je la ...
tapi Alisha ni jenis menangis tak lama ... aku cari first aid cuci luka dan tampal handyplast 
memang tak terus ke klinik sebab hari raya klinik tutup
aku just pantau Alisha kot demam dan muntah 
Alhamdulillah tak de pepe
sebelah petang ...bawa budak-budak ni ke Pantai Penyabung aka Pantai Lanun, Endau Mersing 


dalam pukul 6 pm macam tu balik ke Kuala Rompin  terus tuju ke Klinik 24 Jam 
doktor cakap lubang agak dalam dan nampak macam ada sesuatu so kena buat minor surgery 
luka dari 0.5cm doktor terpaksa korek dan toreh ke 1cm 
untuk cuci dan jahit ...disebabkan Alisha gegarkan klinik dengan suara jeritan dia 
Doktor gamkan je 

yang bestnya doktor ingat mama Alisha ni staff nurse sebab lipat blanket dan bedungkan  anak sendiri kemudian ajar pembantu klinik cara nak pegang badan alisha ...aku pegang bahagian lutut ke bawah 
sebab Alisha struggle sesungguh ... kuat kudrat budak kecik tu ....
ye la macam mana aku tak ajar pembantu klinik tu .. terkial-kial nak membedung takan doktor plak yang bedung alisha kot...sat gi bedung tak betul ... tengah doktor dok toreh kepala Alisha sat gi ... tertoreh lebih sebab dia meronta karang ...huuuiisshh seriau


aku pandai bedung dan pegang anak cara misi buat tu sebab pengalaman aku manjaga si Abang Fahim yang rajin sakit dulu ... doktor tu sambil dok cuci korek-korek luka Alisha tu cakap kalau ikutkan prosedor parent tak boleh ada waktu doktor buat kerja .... sebab tu saya ingat puan ni SN ... 
sabar je la ...kalau nak tau Fahim pun ada dalam bilik rawatan time tu .... Fahim tengah ambil nab sebab batuk macam nak asthma terlebih main kucing ....
Fahim cakap kesian Alisha .... dia janji nak jaga adik dia ...kalau alisha degil panjat dia cubit...


budak berbalut kepala dapat upah lolipop

ambil masa lebih kurang seminggu juga tak boleh kena air
2 kali cuci di klinik swasta dan KK P18
MA KK P18 cakap tak perlu dah cuci sebab dah kering hari ke3 dan cuma tukar plaster je 
pastikan tak kena air dalam masa 7 hari ni .... untuk pastikan betul-betul bercantum

sekarang ni kepala Alisha dah ok 
Alhamdulillah 



9 comments:

Daddy Ziyyad said...

Asyik ke laut aja, rajin memancing ke? Hahahaha..

Alhamdullilah, cedera tak teruk....luka kat kawasan kulit kepala mmg byk darah, sebab byk blood vessels kat kulit..

Dekat Kuala Rompin ada jual seafood yg best2 tak? Malam tadi tgk sati dokumentari diaorang gi sana utk mancing ikan todak..

Kesuma Angsana said...

Salam... ee ngeri gak tgk luka dia tu. Adik pun pernah jatuh kat sekolah. Kena bahagian kepala juga tapi darah dia abis ler satu tudung kesolah nak lencun ... budak2 macam tu lah

Norhayati Mohd Isa said...

Allahu..
Ngeri akak dengar darah memancut tu eima..
Moga cepat sembuh ye sayang..
Lepas ni abg jaga adik ye..

Azian Elias said...

kesiannya dia.
anak dara turun saham lah ye..

Qhaifa Nur said...

Bila tgk darah byk kuar...takut jadinya
Nasib baik tak teruk eima...

AnneRaini said...

Hadoiii sakitnye.. gitulah budak2 kan. lagi di larang itu yg dibuatnya.
Nasib baik takde pape.

Aty_Fared said...

ngilu pulak aku yang baca ni ha...

hainom OKje said...

Anak no 2 pernah gak berlubang kepala sama tempat mcm Alisha masa kecik dulu. Darah mmg banyaklah, bhg kepala katanya. Mmg kena jahit. Tapi biasalah bab bab seram gini mak mmg tak berani tengok. Kita serahkan ajelah pada Pak Jilap....

hainom OKje said...

Anak no 2 pernah gak berlubang kepala sama tempat mcm Alisha masa kecik dulu. Darah mmg banyaklah, bhg kepala katanya. Mmg kena jahit. Tapi biasalah bab bab seram gini mak mmg tak berani tengok. Kita serahkan ajelah pada Pak Jilap....