Monday, January 9, 2017

Sibuk Bukan Alasan Abaikan Keselamatan Anak

lebih kurang pukul 2.30 pm tadi aku lalu depan sekolah fahim 
ternampak seorang budak perempuan lengkap berpakaian sekolah di bawah pokok 
tengah menunggu di ambil mungkin oleh ibu bapa/ penjaga
masamnya muka dia ... mungkin bosan menunggu 
sekolah tamat jam 1.05 pm 
sudah jam 2.30 pm masih belum di ambil

hampir 1 jam 30 minit dia menunggu
sibuk sangat ke ibu bapa /penjaganya untuk lari sekejap untuk ambil anak 
jangan jadikan alasan sibuk untuk membiarkan keselamatan anak kita tidak terjamin 
berbincangan dengan ketua ...inshaaAllah ketua akan memahami ...



jika tak mampu untuk mengambil anak ...banyak perkhidmatan yang disediakan untuk memudahkan proses ini 
cuma perlu berkorban sedikit demi keselamatan mereka 
bukan tiada transit berdekatan sekolah ...ada 10 meter je dari sekolah
perkhidmatan van sekolah juga ada ... sekali dengan transit

jika mungkin tidak mampu untuk mengeluarkan belanja pesanlah pada anak itu tunggu di dalam pagar sekolah demi keselamatan dia 

bahaya menunggu di bawah pokok di tepi jalan begitu 
memang la Putrajaya ni terkenal dengan jolokan nama bandar selamat 
tetapi kita tak boleh jangka perkara yang akan berlaku 
penjenayah di mana-mana 

bukan sekali aku memerhati kanak-kanak perempuan menunggu dan berjalan kaki berseorangan  lengkap berpakaian sekolah pada waktu petang 

nak dipelawa menumpang risau dituduh menculik pula .... tak dipelawa risau terjadi apa-apa 
so aku pecut kereta saja ... butakan mata ..hitamkan hati....

tambah-tambah kawasan perumahan aku ni ..banyak pekerja asing ....
risau keselamatan anak-anak perempuan bila berjalan seorangan 
macam-macam boleh jadi, tapi zaman sekarang ni keselamatan anak lelaki belum tertentu terjamin ...manusia dah semakin pelik kerana bertuhankan nafsu

tapi jangan kata pekerja asing je boleh buat hal rakyat kita ni pun sama 
siapa pun kita tak boleh percaya .... 

harap tiada apa yang berlaku pada budak perempuan yang masam menunggu untuk pulang tadi 
semoga Allah melindunginya dan ibubapanya cepat sampai




3 comments:

Kak Amy said...

Ya ALLAH siannya semoga ALLAH lindungi anak kecil itu...

p/s: hai dear konon2 azam baru nak update blog blk, x tau la, awal2 ni ok lagi jgn lame2 ke laut sudah hihi...

hainom OKje said...

Setuju Ma...zaman sekarang ni bukan mcm zaman dulu. Lain mcm sikit kejamnya. Tak kira dah budak budak ke hape....

Tak de berita penculikan minggu ni maksudnya selamatlah tu Ma hihi

adianiez AIDA said...

kilim ni aida x gi lg.
dia yg berdekatan dgn kabel car langkawi kan?
ari tu gi kabel car.
time kursus.
tak naik atas, aida and member jalan2 aje kat bawah tu tunggu member lain turun.
mcm nampak signboard kilim ni.