Tuesday, March 14, 2017

Cacing Sesat di Kulit Badan Manusia | Perkongsian FB DrRich DrRahim

tadi tengah membelek FB terjumpa yang ni 
fuh seriaunya ... geli pun ada .. takut ngeri semua ada
inilah salah satunya aku tak membela haiwan peliharaan sejak dah beranak-pinak ni
risaukan kesihatan dan keselamatan anak-anak
memang pastikan anak-anak makan ubat cacing  setiap 6 bulan
dan jadi mak kau hijau tiap kali anak keluar rumah dan cubaan makan tanpa basuh tangan semasa 'mama depa berdekatan'

almaklumla dulu-dulu mama depa orang kampung ...dah rasa dah bagaimana rasa gatal bahagian anus ......walaupun setiap 6 bulan mak mama depa tu bagi makan ubat cacing .....
tapi kita ni orang kampung memang kadang tu kasut tak pakai pun main kat luar rumah .. tu belum main masak-masak dengan pasir dan tanah-tanah merah.....


jom baca perkongsian dari FB DrRich DrRahim ni





ILMU KESIHATAN. Artikel 512.
Doc/anda kadang2 drive leh sesat jalan.
Tau tak anda, CACING PUN BOLEH SESAT. Hihihi
"AWAS SESIAPA YG BELA KUCING!! '
Tadi kat Klinik doc ada seorg Pemuda handsome. Kacak orgnya. Masuk je bilik consultant doc terus berkata:
" Cer tengok kulit badan saya doc..habis jadi PETA JALAN BENGKANG BENGKOK. SIMPANGAN TRAFIK LIGHT PUN ADA. Mcm peta! Apa benda ni doc".
Kecian dia...dah merana berminggu dah!!
Ni le "CACING SESAT". Anda cer cek kulit badan, kaki, tangan atau punggung anda atau anak anda.
Ada tak CACING SESAT ni?
Kami org Perubatan panggil CUTANEOUS LARVA MIGRAN. (Ancylostoma braziliensis, Ancylostoma caninum, dan Gnathostoma spinigerum)
A.Apa CUTANEOUS LARVA MIGRAN atau CACING SESAT!
Cacing  ni hidup & membesar hanya di kucing & anjing. Hihihi.. bila binatang ni berak bersama telur cacing ni yg menetas jadi larva filariform yg hidup di dlam tanah, lumpur, pasir & tempat kotor.
Klu kita bekerja atau anak bermain di kwsan ni yg ada najis ni....jaga2 le..kita boleh TERTELAN TELURnya atau larva ni boleh MENEMBUS MASUK kedlm KULIT anda/manusia.
Pd awalnya kulit anda bentuk biji kemerahan yg sangat gatal.  Larva cacing ni hanya boleh bergerak melalui  terowongan yg dibentuknya di PEMUKAAN kulit kita je.
 Ia tak leh nasuk kedlm badan anda je.
 Dari bentuk biji merah..lps tu memanjang...sampai menjalar jadi bengkang bengkok mcm ulaq spt jalan simpang sior kat Penang ni.

C. Info tambahan yg doc nak U all kena tau. 1.Doc nak bgi tau ia bergerak 2-3 mm sehari...bayangkan klu berminggu atau berbulan  klu tak ubati.!! ...dah jadi WORLD MAP! dibadan anda.
2.Tpi ingat di dlam tubuh manusia larva tak dpt kembang jadi cacing dewasa.
3. Klu tak ubati kulit abda gatai ...ada garu...kulit jadi inflamasi dan terinfeksi benanah!

D. Rawatan. 1.Mai cepat jumpa doctor anda/ doc. Mkn UBAT CACING...2-3 hari.
2.Mkn antibiotik klu infeksi. Dan cream gatal.
3.Klu nasib baik....terowong yg terdepan tu kemungkinan ada larva cacing tu.....hihihi doc korek je le.....hihihi.
D. Cegahan. 1.Pikiaq 2X sebelum bela kucing.
2  Pakai kasut dan glove bila kerja ditempat tanah kotor. Make sure anak kita besepatu masa luar rumah. Bersih tangan sebelum mkn.
3. Mkn ubat Cacing untk diri sendiri atau kucing anda. Jaga kebersihan kucing anda.  Doc hrp Artikel ni manafaat bagi anda.
ELAK CACING SESAT! ANDA JANGAN SESAT cukup le....hihihi.
Ada soalan.....doc jawap bila doc lapang. Tk.

**Peringatan: JANGAN PROMOTE PRODUK anda di artikel kesihatan ni. Anda akan di dakwa KKM.

Drp
Dr. Abdul Rahim. Klinik Abdul Rahim
2-D Pangsapuri Garuda
11900 Bayan Lepas. Penang.
Tel 04 -6444181






bayangkan kat kulit kita ada cacing macam ni 



6 comments:

hainom OKje said...

Eima weyhhhhh......mak geli tauuuu tengok benda bergulung gulung macam tu. Berdiri bulu roam hokey!
Teringat zaman dulu dulu, kalau buang air besar selalulah juga jumpa cacing keluar sekali dengan najis. Zaman ni dah tak de ek

lieyalatif said...

ya Allah nape aku bace bende nie...tak semena-mena meremang2 bulu tengkok aku weyyyyyy....terbayang2 cacing ni berjalan menyusuri kulit aku ...uwaaaaaaaaaaaa scary....

tapi dulu zaman kecik2 mmg pun...main korek2 pasir...mmg kene mkn ubat cacing...keluar pun hidup2...cissss..tak psal2 trauma hidup kakaakakaak

budak2 skrang main gajet..jejak tanah pun jarang koooo...mane ade cacing dlm bdn sgt...tapi aku bagi gak ubat cacing ikut jadual....ubat pun dah advance...cacing keluar siap hancur2 dah....

LYAfrina said...

Adusss... Tkutnya tgk..
Ada org pndg ringan pd ubtbcacing.. Bg time kecik je..bila dh bsr trs tgl.. Lya pom mmg rutin bg ubat cacing kt fsya.. Siap tnda dlm kalendar bila kna mkn..sbb tkut lupa kan.. Maklumlah byk kluar/masuk n brulang spital.. Tkut lupa.. At least papa dia pom slalu tgk.. Klo lya lps pndg, papa dia bg.. Lya sndri pom still ambk ubt cacing smpai skarang

raihanah said...

ish scary nya

idzwa kamaruddin said...

EUWWWWW...GELIIII..

zeera lily said...

aduh... gelinya..memang tersembul ulat tu..